کتاب احیای تفکر اسلامی

Ehya-e tafakor islami
کد کتاب : 111335
شابک : 978-9647299206
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 108
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 54
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب احیای تفکر اسلامی اثر مرتضی مطهری

کتاب احیای تفکر اسلامی، مشتمل بر پنج جلسه سخنرانی استاد شهید مطهری است که در سال 1349 شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده‌اند.
سخنرانی نخست تحت عنوان «اقبال و احیای فکر دینی» به تفکر و حرکت عمیق فکری اقبال لاهوری، مصلح بزرگ اسلامی، در مسیر آسیب‌شناسی اندیشه دینی در جهان اسلام و راه‌های مقابله با این آسیب ها می‌پردازد. سخنرانی‌های بعدی نیز با دنبال کردن همین خط فکری، ریشه‌های رکود و سکون تفکر دینی را مورد واکاوی و بررسی قرار داده و بر مفاهیم و عناصر کلیدی مانند عمل، حس اعتماد به‌نفس، توکل و زهد در معنای حقیقی آنها و نه تحریف‌شده، انگشت تأکید نهاده است. این پنج جلسه سخنرانی در واقع فتح بابی برای موضوع مهم «احیای تفکر اسلامی» به شمار می‌آید، وگرنه این موضوع چنان که خود استاد مطهری اشاره کرده‌اند دامنه وسیعی دارد. البته در سایر آثار استاد مطهری نیز مباحثی در باب این موضوع یافت می‌شود، مانند آنچه در کتاب ده‌گفتار تحت عنوان «احیای فکر دینی» آمده است.

کتاب احیای تفکر اسلامی

مرتضی مطهری
مرتضی مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان – ترور شدهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.سید روح‌الله خمینی علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگش گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» در ادبیات جمه...