کتاب متافیزیک قدرت

Spinoza
درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا
کد کتاب : 111869
شابک : 978-6002783660
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 16 اردیبهشت
نوع چاپ : دیجیتال - POD

معرفی کتاب متافیزیک قدرت اثر رضا نجف زاده

کتاب «متافیزیک قدرت» اثر رضا نجف‌زاده، تلاشی است برای درک عمیق‌تر فلسفۀ سیاسی باروخ اسپینوزا و تأثیر آن بر اندیشه‌های سیاسی معاصر. نجف‌زاده در این اثر، به بررسی بنیان‌های متافیزیکی فلسفۀ سیاسی اسپینوزا پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه این فلسفه می‌تواند به فهم بهتر مسائل امروزی کمک کند. او با تحلیل متون مختلف اسپینوزا، نسبت ابعاد مختلف فکر فلسفی اسپینوزا با الگوی آرمانی او در باب امر‌سیاسی را شرح و تفسیر می‌کند.
نویسندۀ کتاب، نشان می‌دهد که اسپینوزا فیلسوفی است که الهیات دوستی را منادی می‌کند و بدین دلیل فلسفۀ سیاسی‌ای آفریده است که متلائم با عشق و ارتباط و قائم‌بر ارزش انسان است. کتاب همچنین دگردیسی‌های فلسفۀ سیاسی امروز و چرخش جمهوری‌خواهانۀ آن که در دهه‌های اخیر رخ داده است را در نسبت با اسپینوزا بررسی می‌کند. در حقیقت، نجف‌زاده بر این باور است که مطالعۀ فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشۀ سیاسی در جهت بازشناسی و بازیابی متافیزیک به منزلۀ مقوله‌ای هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی، زبان جمهوری‌خواهانه‌ای برای فلسفۀ سیاسی ارائه داده است.
به‌طور کلی، کتاب از دو بخش و چهار فصل تشکیل شده است. بخش اول با عنوان «الهیات و متافیزیک» به معرفی بنیادهای متافیزیکی نظریات سیاسی اسپینوزا مانند، «جوهر واحد»، «اکسپرسیونیسم»، «کوناتوس» و «مونیسم» می‌پردازد. بخش دوم کتاب به خود فلسفۀ سیاسی اسپنوزا اختصاص دارد. نجف‌زاده در این بخش، ایدۀ اصلی خود در خوانش اسپینوزا، یعنی «دفاع از جمهوری‌خواهی مطلق» را طرح می‌کند. همچنین او به مقایسۀ شریعت اسلام و دین یهودیت که دین اسپینوزا بود پرداخته و تفاوت و تشابهات آن دو را با توجه به امرسیاسی بیان می‌دارد.
با این اوصاف، کتاب «متافیزیک قدرت» می‌تواند مورد توجه دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث فلسفه و اندیشۀ سیاسی باشد. در‌واقع از آن جهت که نویسندۀ کتاب یک ایرانی است و کتاب را با توجه به مسائل ایران نوشته است، مخاطبان می‌توانند با خواندن این کتاب، نسبت به جمهوری‌خواهی جایگاه خود را، چه به‌عنوان مخالف و چه به‌عنوان موافق، تعین بخشند.

کتاب متافیزیک قدرت