کتاب توحید

Oneness
کد کتاب : 112849
شابک : 978-9645600349
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 37
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب توحید اثر مرتضی مطهری

کتاب توحید، مجموعه هفده جلسه سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری درباره «توحید»، ایراد شده در سال‌های 46 و 47 شمسی است.
در بخش اول کتاب، مسئله توحید به طور کلی طرح شده و اینکه آیا اصولا راهی برای اثبات وجود خدا وجود دارد یا خیر. فصول بعدی کتاب به تبیین راه‌های اثبات وجود خدا یعنی راه فطرت، راه‌های علمی و شبه فلسفی (برهان نظم، راه هدایت موجودات، راه خلقت)، راه‌های عقلانی و فلسفی (برهان محرّک اول، برهان سینوی، برهان وجودی) اختصاص داده شده است.
در فصل «پاسخ به شبهات» دو شبهه مهم، یکی سازگاری اصل تکامل با توحید و دیگری مسئله شرور، بدیها و بی‌نظمی‌ها در کار عالم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در ارتباط با بحث توحید و تکامل، نظریات مختلف درباره پیدایش «انواع» از جمله نظریه «تکامل انواع» داروین به تفصیل مورد بحث واقع شده‌اند. در خصوص توحید و مسئله شرور نیز ضمن تحلیل ماهیت شرور و انواع آنها، فلسفه شرور در نظام کلی عالم تبیین گردیده و شبهه موجود در این زمینه دفع شده است.
به نظر می‌رسد که کتاب توحید از نظر سبک بحث و پرداختن به مسائل علمی مرتبط با مسأله توحید از موقعیت ممتازی برخوردار است و مطالعه آن برای اقشار مختلف مفید خواهد بود. پس از بحث هر جلسه سوالاتی توسط حضار مطرح شده که استاد پاسخ گفته‌اند. در برخی موارد سوال خلاصه شده است. در یکی از جلسات، به مناسبت بحث «ماده و انرژی» از مرحوم استاد رضا روزبه (از بنیانگذاران مدرسه علوی) دعوت به عمل آمده که در این موضوع سخن بگویند. بیانات ایشان عینا درج گردیده است.

کتاب توحید

مرتضی مطهری
مرتضی مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان – ترور شدهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.سید روح‌الله خمینی علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگش گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» در ادبیات جمه...