کتاب نظریه بیداری اسلامی

Nazariye Bidari Eslami
نظریه بیداری اسلامی براساس اندیشه ی سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) 3 زبانه
کد کتاب : 115244
تعداد صفحه : 84
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظریه بیداری اسلامی اثر موسی نجفی

بیداری اسلامی به شکل یک نظریه منسجم و علمی در اندیشه ‌سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای مورد بررسی و تحقیق است. ایشان به این مهم در سه مقطع توجه نموده‌اند: اول در سالهای دهه چهل و پنجاه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دوم در طی سی سال گذشته یعنی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سوم در سال جاری و بعد از جنبش های اسلامی و خیزش بیداری اسلامی در منطقه عربی و افریقا. از نظر ایشان بیداری اسلامی واقعیت انکارناپذیری است که به‌صورت یک پروسه و نه پروژه در ذهن و دل و ایمان مسلمانان غلیان نموده است و این ناشی از "احساس تحقیر شده‌گی" است که در اثر سلطه استعمار غرب طی قرون گذشته به جوامع اسلامی ایجاد شد است؛ با این وصف از نظر معظّم له بیداری اسلامی همان "عزت اسلامی" است که در اثر انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک الگوی زنده و پویا در برابر چشم مسلمانان جلوه‌گر شده است و این الگو تا آخرین مراحل، "تمدن غرب" و نظام "لیبرال دمکراسی" را به چالش می کشد. لازم به ذکر است که نظریه آیت‌الله خامنه‌‌‌ای(مدّظلّه) درباره بیداری اسلامی برگرفته شده از بیانات و یا آثار معظّم‌له البته با نوعی "بازسازی" و یا ترکیب جدید می‌باشد. استنباط نویسنده از مجموع فکر معظّم‌له راجع به بیداری اسلامی و در گستره و چشم‌اندازی وسیع‌تر تحولات بیداری اسلامی فعلی دیده شده و سعی گردیده "اصول فکر سیاسی" ایشان در "برداشتی آزاد" مدنظر قرار گیرد.

کتاب نظریه بیداری اسلامی

موسی نجفی
موسی نجفی عضو سابق هیئت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر گروه اندیشه سیاسی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی و رئیس گروه نظریه پردازی انقلاب اسلامی و مدیر گروه دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.او صاحب «نظریه تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در کرسی های نظریه پردازی است. نجفی به خاطر تألیف کتاب...
قسمت هایی از کتاب نظریه بیداری اسلامی (لذت متن)
همچون رودخانه ای خروشان با سرچشمه ای از دل تاریخ شروع شده و در بستری پرپیچ و خم بعد از عبور از موانع بسیار، با الحاق بستر انقلاب اسلامی به آن، همچون دریایی بزرگ پدیدار گشت. در این مرحله حفظ و شناخت این دستاوردها بخصوص برای تعمیق آن در بین جوانان، کاری است که باید انجام شود. جلوگیری از به هدر رفتن ذخایر معنوی و انسانی در این بستر جدید، در حقیقت ممانعت نمودن از "غارت قیام" توسط دشمنان آن می باشد و این امر ممکن نیست مگر در اثر همراهی و مجاهدت خواص جوامع اسلامی و بخصوص علمای دین که با زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی که همان "هویت به غارت رفته" جوامع مسلمان است، از مقهورشدن این ملتها درمقابل فرهنگ غرب جلوگیری به عمل آورند. دراین جهاد مقدس پافشاری بر حفظ اصول و ارزشها و خودسازی اسلامی، برای بیدارگران و انقلابیون امری لازم و حتمی است. اما برای رشد و تکامل هرچه بیشتر بیداری اسلامی لازم است که در ایران عزیز به عنوان الگوی موفق و قطب نمای اصلی این جریان، "نهضت نرم افزاری و تولید علم" هرچه بیشتر به ثمر رسیده تا "با نشاط اجتهادی و تولید فکر علمی و دینی" ضمن رشد هرچه بیشتر انقلاب اسلامی، قشر اندیشمند و نخبه خود را وارد در این حرکت کرده، و با تولید علم، دانشگاهها و مراکز علمی و فکری و دین، ما در صف مقدم ساختن "تمدن اسلامی" قرار بگیرند.