کتاب بازگشت نظریه های بنیادین به علوم انسانی

The Return of Grand Theory in the Human Sciences
کد کتاب : 115308
مترجم :
شابک : 978-6227919677
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 281
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1988
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب بازگشت نظریه های بنیادین به علوم انسانی اثر کوئنتین اسکینر

کتاب « بازگشت نظریه های بنیادین به علوم انسانی» نوشته « کوئنتین اسکینر» به همت نشر نقد فرهنگ منتشر شده است.
متافیزیک در دوران ماقبل مدرن و در مواقعی که حتی نقدهایی از پست‌مدرن‌ها به آن وارد می‌شود، نقشی بسیار مهم و اساسی در فهم عقلانیت و تاریخ تفکر بشر داشته است. در جریانهای اصلی نظری علوم انسانی در دوره‌های مدرن و پسامدرن، نامه‌های معروفی نظیر کانت، هگل، دیلتای و... از یک طرف و نیز نظریات شناخته‌شده نظیر لیوتار، ویتگنشتاین، فوکو، دریدا و... از سوی دیگر، هرکدام به نوعی سعی داشته‌اند تا تصویری عقلانی از دنیا و انسان ارائه دهند یا به طور متناقض در مقابل هر گونه روایت کلان یا وجود مطلق در جهان و عقلانیت فلسفی برای انسان ایستادگی کنند.

ربع قرن گذشته شاهد تحولات شگرفی در اندیشه اجتماعی و سیاسی بوده است. این مقالات مقدمه ای ضروری برای برخی از تأثیرگذارترین آنها ارائه می دهد. مقدمه کوئنتین اسکینر دگرگونی های گسترده ای مانند فرسایش مفروضات تجربه گرایانه و تضعیف آرمان پوزیتیویستی وحدت علوم توسط تأثیر سنت های خارجی بر علوم اجتماعی انگلیسی زبان را دنبال می کند. خود مقاله‌ها در مورد شخصیت‌های مهمی مانند گادامر، دریدا، فوکو، هابرماس، آلتوسر و لوی‌استروس بحث می‌کنند و مطالعات مقدماتی بسیار روشنی درباره برخی از متفکران دشوار اما بدون شک عمده زمان ما ارائه می‌کنند. پروفسور اسکینر برای اندیشه سیاسی، تاریخ و نظریه جایزه بالزان جایزه یک عمر دستاورد را دریافت کرده است.

کتاب بازگشت نظریه های بنیادین به علوم انسانی

کوئنتین اسکینر
کوئنتین رابرت داثی اسکینر (متولد ۲۶ نوامبر ۱۹۴۰ اولدهام، لانکاشر) یک مورّخ اندیشه است. او یکی از بنیانگذاران مکتب کمبریج در حوزهٔ تاریخ اندیشه سیاسی است و در میانهٔ سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ او استاد رجیوس (استاد دارای کرسی سلطنتی) تاریخ در دانشگاه کمبریج بوده است. او در حال حاضر صاحب کرسی باربر بیمونت در علوم انسانی و مدیرعامل مرکز مطالعه تاریخ اندیشه سیاسی در دانشگاه کوئین مری لندن است.
دسته بندی های کتاب بازگشت نظریه های بنیادین به علوم انسانی