کتاب گذارها به دموکراسی

Transitions to democracy
تاریخچه ی پنجاه سال پژوهش های دموکراسی سازی
کد کتاب : 11797
شابک : 978-9642071647
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 336
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گذارها به دموکراسی اثر حسن قاضی مرادی

کتاب گذارها به دموکراسی اثری است از حسن قاضی مرادی به چاپ انتشارات اختران. این کتاب به منظور پاسخگویی به چگونگی دموکراسی سازی و خلق جامعه ای دموکرات پدید آمده و به ارائه و بررسی نظریات و پژوهش های دموکراسی سازی طی نیم قرن اخیر می پردازد. “گذارها به دموکراسی” با رعایت توالی تاریخی روند تحولات نظریه های ارائه شده در این زمینه را مشخص می سازد.

کتاب گذارها به دموکراسی

حسن قاضی مرادی
حسن قاضی مرادی (متولد ۱۳۳۲، تهران) پژوهش گر حوزه جامعه شناسی و مترجم ایرانی است.پژوهش های او عمدتا در حوزه روانشناسی اجتماعی مردم ایران و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است.
دسته بندی های کتاب گذارها به دموکراسی
قسمت هایی از کتاب گذارها به دموکراسی (لذت متن)
دموکراسی سازی روند گذار از حکومت اقتدارگرا به حکومت دموکراتیک و تحکیم آن است. از این رو، اگر اقتدارگرایی و دموکراسی معرف دو «وضعیت» سیاسی اند اما دموکراسی سازی «روند» است. در این تعریف کلی از دموکراسی سازی، حکومت دموکراتیک را می توان در همان معنای دموکراسی حداقلی-دموکراسی لیبرال- در نظر گرفت. در این کتاب همین معنای حداقلی دموکراسی سازی مدنظر است. در همین معناست که هانتینگتون می نویسد: «اگر انتخاب همگانی تصمیم گیرندگان بلندمرتبه اساس دموکراسی است، پس نقطه ی کلیدی در روند دموکراسی سازی جایگزینی حکومتی که به این شیوه انتخاب نشده است با حکومتی است که از طریق انتخابات آزاد، فراگیر و عادلانه برگزیده می شود.»