کتاب عباس کیارستمی و فیلم-فلسفه

Abbas Kiarostami and Film-Philosophy
  • 15 % تخفیف
    168,000 | 142,800 تومان
  • موجود
  • انتشارات: لگا لگا
    نویسنده:
کد کتاب : 12013
مترجم :
شابک : 9786009786022
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب عباس کیارستمی و فیلم-فلسفه اثر متیو ابوت

متیو ابوت یک فیلم – فلسفه ی قدرتمند را در آثار و سینمای عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، ارائه می کند. متیو ابوت استدلال می کند که فیلم های کیارستمی تفکر سینمایی دارند: آنها تنها ایده های فلسفی از قبل موجود را نشان نمی دهند بلکه کارهای فلسفی واقعی انجام می دهند.
میتو ابوت با عبور از اختلاف بین فلسفه ی تحلیلی و قاره ای ، به تفکرات متفکران بزرگی چون لودویگ ویتگنشتاین ، استنلی کاول ، جان مک داول ، آلیس کری ، نوئل کارول ، جورجیو آگامبن و مارتین هایدگر می پردازد و تفکر در آثار کیارستمی را در تعدادی از فیلم های اخیر او نشان می دهد: باد ما را با خود خواهد برد ، ای بی سی آفریقا ، ده ، پنج ، شیرین ، کپی برابر اصل و مثل یک عاشق.
کتاب عباس کیارستمی و فیلم- فلسفه 7 فصل دارد که هر فصل به یک تفکر فلسفی خاص در یکی از فیلم های کیارستمی اختصاص دارد: فصل اول باد ما را با خود خواهد برد: شک گرایی سینمایی، فصل دوم ای بی سی آفریقا: ظهور و ظاهر، فصل سوم ده: هر آنچه برای دانستن است، فصل چهارم پنج: تضنع و امر عادی، فصل پنج شیرین: انجذاب و تماشاگری، فصل شش کپی برابر اصل: کمدی تجدید فراش در عصر بازتولید پذیری دیجیتال و فصل هفت مثل یک عاشق: تعلیق باور.

کتاب عباس کیارستمی و فیلم-فلسفه

قسمت هایی از کتاب عباس کیارستمی و فیلم-فلسفه (لذت متن)
باد ما را خواهد برد با نماهایی طولانی از خودرویی آغاز می شود که در جاده ای مارپیچ در نواحی روستایی ایران می راند. به عبارت دیگر، با سکانسی آغاز می شود که هر کسی که با کارهای کیارستمی آشنا باشد، بلافاصله آن را به عنوان یکی از نماهای معمول آثار او به جا خواهد آورد: زندگی و دیگر هیچ بارها و بارها به چنین سکانس هایی برمی گردد، و با سکانسی درخشان از همین جنس به پایان می رسد؛ سکانس هایی مشابه این در طعم گیلاس می بینیم؛ زیر درختان زیتون با نمایی طولانی از شخصیت های اصلی اش پایان می یابد که در مسیری مارپیچ از کشتزاری می گذرند؛

قهرمان خانه دوست کجاست؟ در چند موقعیت مسیرید پیچ و وا پیچ نظیر این زمی پیماید، سکانس آغازین باد ما را خواهد ابرداد مسحور کننده است و به واسطه حال و هوای بفهمی نفهمی خل و چل وارش، کمی خنده دار. البته خودرویی که می بینیم، در زمان اکرانش، این پیشینه و سرگذشت سینمایی را به همراه خود روی پرده می آورد. بدین اعتبار، رگه ای از وقوف به نفس یا حتی امحای نفس (-self effacing) در این نماهای آغازین حضور دارد. به نظر می آید کیارستمی در این جا نه فقط به کارهای قبلی اش بلکه شاید به خودش نیز ارجاع می کند، و به چهره تا آن زمان وجهه و آوازه بین المللی یافته موسوم به «کیارستمی»