کتاب شعر معاصر عرب

Arabian Poem
کد کتاب : 12056
شابک : 978-9643720049
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 356
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شعر معاصر عرب اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

"شعر معاصر عرب" اثری است از استاد"محمدرضا شفیعی کدکنی"، از شاخص ترین چهره های پژوهش ادبی معاصر که تحقیقات گسترده ای را در زمینه ی ادبیات و علی الخصوص شعر به انجام رسانیده و این بار در کتاب "شعر معاصر عرب" به سراغ این بخش از ادبیات جهان رفته است. یکی از کارهایی که استاد "محمدرضا شفیعی کدکنی" در این اثر سازمان داده، نگاه تحلیلی به شعر عرب و همچنین مقایسه ی آن از نظرگاه ویژگی های مختلف با شعر فارسی است. مطالعه ی کتاب "شعر معاصر عرب" علاوه بر نکات انتقادی درخشانی که از قلم تیزبین استاد "محمدرضا شفیعی کدکنی" به خواننده انتقال می یابد، یک دید کلی از شعر معاصر عرب نیز به دست می دهد و خواننده را با برخی از برجسته ترین شاعران معاصر عرب زبان، آشنا می کند. به همین دلیل می توان گفت که "شعر معاصر عرب" علاوه بر دانشجویان ادبیات و زبان عربی، فارسی و پژوهشگران حوزه ی شعر عرب، اثری خواندنی و دلچسب برای علاقمندان به شعر عرب نیز خواهد بود و آنان را با شاعران خوش قلم و ویژگی های ریز و درشت اشعار آن ها آشنا خواهد ساخت.
استاد "محمدرضا شفیعی کدکنی" به طور عمده بر اشعار شعرای بزرگی همچون "آدونیس"، "محمود درویش"، نزار قبانی"، "نازک الملائکه"، "خلیل الحاوی"، "صلاح عبدالصبور"، " بدر شاکرالسیاب"، "عبدالوهاب البیاتی" و "الفیتوری" متمرکز شده و همانطور که از تنوع موطن این شاعران پیداست، از عراق و سوریه و سودان گرفته تا فلسطین و لبنان و مصر، گستره ی مناسبی از "شعر معاصر عرب" در این کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

کتاب شعر معاصر عرب

محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن ( نیشابور ) در خراسان[۱]شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوهٔ قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. با انتشار دفتر شعر در کوچه باغ های نشابور نام آور شد. آثار شفیعی را می توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می شود، که بخشی از آن ها در زیر آورده شده اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسی...
قسمت هایی از کتاب شعر معاصر عرب (لذت متن)
در هر دو زبان ، از جنبه های تصویری و نوع خیال شاعران - به علت اختلاف خصوصیات قومی و تربیتی و جغرافیایی - که بگذریم ، زمینه کلی مضامین شعر یکسان است و در تمام آنها مسائل قومی و ملی مطرح است . همانگونه که جستجو برای آزادی بیشتر در شعر بهار و قصاید او احساس می شود ، در شعر احمد شوقی ، بارودی ، حافظ ابراهیم و زهاوی و دیگران نیز این تأثیر آشکار است و مسائل تربیت و نو شدن در برابر ورزش های نسیم تمدن فرنگی از قبیل مساله آزادی زن و تربیت دختران و تلاش برای رسیدن به کاروان و تمدن جدید ، مضامین کلی شعر هر دو زبان را تشکیل می دهد.