کتاب مقدمه ای بر سیستم های نهفته

Introduction to Embedded Systems: A Cyber-Physical Systems Approach
با رویکرد سیستمهای سایبر- فیزیکی و نگاهی بر ملاحظات بی درنگ
کد کتاب : 124448
مترجم :

شابک : 978-6007724668
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب مقدمه ای بر سیستم های نهفته اثر مجموعه ی نویسندگان

کتاب "مقدمه­ ای بر سیستم­های نهفته، با رویکرد سیستم­های سایبر-فیزیکی و نگاهی بر ملاحظات بی­درنگ" کتابی است که بر روی دو مفهوم کلیدی تمرکز می­کند: سیستم­های نهفته و دیگری سیستم‌های­ بی­درنگ که در غالب کاربردها، این دو سیستم بصورت تلفیقی و تحت عنوان سیستم­های بی­درنگ نهفته مورد استفاده قرار می­گیرند.
یک سیستم نهفته، یک سیستم کامپیوتری با یک هدف و کاربرد مشخص در یک سیستم مکانیکی و یا الکتریکی است که معمولا دارای ملاحظات بی­درنگ است. از آن جهت به این سیستم­ها، سیستم‌های نهفته گفته می­شود که بخشی از یک سیستم کامل سخت­افزاری و یا مکانیکی هستند. سیستم­های نهفته، بسیاری از سیستم­هایی که روزانه مورد استفاده قرار می­گیرند را کنترل می­کنند و غالب میکروکنترلرهایی که ساخته می­شوند، بخشی از یک سیستم نهفته هستند. بخشی از مشخصه­ های مشترک سیستم­های نهفته، هنگامی که آنها را با سیستم­های همه-منظوره مقایسه می­کنیم، عبارتند از: توان مصرفی کم، سایز کوچک، رنج­های عملیاتی محدود و مشخص و هزینه­ ساخت اندک.
مفهوم مهم دیگری که در این کتاب مورد بررسی قرار می­گیرد، سیستم بی­درنگ است. در علم کامپیوتر، محاسبات بی­درنگ(RTC: Real-Time Computing) و یا محاسبات واکنشی (Reactive Commuting)، سیستم­های نرم­ افزاری و سخت­ ا فزاری­ای را توصیف می­کند که ملاحظات بی­درنگ در آنها وجود دارد. این سیستم­ها بایستی این تضمین را حاصل کنند که خروجی صحیح سیستم در یک بازة مشخصی حتما تولید شود؛ چرا که تولید این خروجی در خارج از این بازه، حتی اگر صحیح نیز باشد، مطلوب نخواهد بود. این آستانه­های زمانی، سرحد زمانی(Deadline)نامیده می‌شوند. پاسخ­های سیستم­های بی­درنگ به رویدادها معمولا از مرتبة میلی­ ثانیه و میکروثانیه هستند. یک سیستم نهفته را معمولا تحت این تعریف نیز می­شناسند: "سیستمی که محیط را از طریق دریافت داده­ها، پردازش آنها و سپس برگرداندن سریع تاثیر پردازش این داده­ها به محیط، کنترل می­کند".
مفهوم سیستم­ بی­درنگ نهفته، یک مفهوم علمی تجمعی است که علوم متفاوتی را الزاما در برمی‌گیرد. به همین دلیل، این کتاب می­تواند مرجع مناسبی برای دانشجویان رشته ­های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکاترونیک و مهندسی پزشکی باشد.
این کتاب مشتمل بر 16 فصل و 2 پیوست است که از میان فصل­های کتاب، یک فصل از کتاب طراحی سیستم­های نهفته پیتر مارودل(Peter/ Marudel) نیز به کتاب اصلی برای تکمیل مباحث افزوده شده است.

کتاب مقدمه ای بر سیستم های نهفته