کتاب ایستاده بر یک پا

Debout un pied
  • 15 % تخفیف
    80,000 | 68,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: قطره قطره
    نویسنده:
کد کتاب : 125338
مترجم : اسماعیل کرم نژاد
شابک : 978-6223080715
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 90
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ایستاده بر یک پا اثر سوفو سوفو

تردید شاید اولین مفهومی باشد که پس از مواجه با این اثر به ذهن خواننده متبادر می‌شود. نمایشنامه‌ی «ایستاده بر یک پا» روایتی است از ماندن و نماندن، رفتن و نرفتن.
این نمایشنامه که به قلم سوفو سوفو نویسنده‌ی کامرونی نوشته و اجرا شده است، بخشی از سفر یک پناه‌جوی غیرقانونی را روایت می‌کند: امگا دریم، جوانی که در تلاش است به شکل غیرقانونی از راه دریا کشورش را ترک کند و به دنبال رویای خود برود. او در کشتی با ژولی رز که او هم یک پناه‌جویی غیرقانونی است آشنا می‌شود و در طول مسیر در گوشه‌ای از کشتی مخفی می‌شوند. داستان، دیالوگ‌های ردوبدل شده بین این دو شخصیت است که رفته‌رفته انگیزه‌های فرار هر دو را از وطن مشخص می‌کند. مشکلات متعددی که ماندن و رفتن در عمق شخصیت این کارکترها خلق کرده‌ است، نمود بیرونی رفتارهایی را رقم می‌زند که به زیبایی توسط سوفو سوفو پیش‌بینی شده و در روایت گنجانده شده است.
به‌خاطر همین توجه به جزئیات نمایشنامه‌ی «ایستاده بر یک پا» توانست جوایز متعددی از جمله SACD در سال 2018 را کسب کند و همچنین به عنوان اثر برتر در جشنواره‌ی آوینون فرانسه در سال 2019 معرفی گردد. نادین چاوس سرپرست کانون نویسندگان وقت جشنواره آوینون در مورد این نمایشنامه عنوان می‌کند؛ دلیل انتخاب این اثر، تحقیقات و تسلط سوفو سوفو بر موضوع محوری نمایشنامه‌اش بوده است که باعث شده نویسنده بتواند به‌درستی تصمیم بگیرد چه حقایقی به‌صورت واضح گفته شود و چه حقایقی برای لذت کشف توسط مخاطب گفته نشود.

کتاب ایستاده بر یک پا

سوفو سوفو
سوفو سوفو، نویسنده کامرونی، بازیگر و کارگردان نیز هست. او حدود ده نمایشنامه نوشته است که تعدادی از آنها به ویژه در چارچوب جوایز تئاتر مورد توجه قرار گرفته است. (عبور در مقیاس ریشتر، از خاطره سرگردانان، دادگاه عالی 6600...). متن های او در آفریقا، فرانسه، لهستان، کانادا اجرا و خوانده می شود... او در کارگاه های نویسندگی و اقامتگاه ها، به ویژه در Maison des Auteurs در لیموژ شرکت می کند.