کتاب راشومون

Rashomon, Hell Screen, Cogwheels, a Fool's Life and Other Short Fiction
کد کتاب : 128095
مترجم :
شابک : 978-6227497830
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 113
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1922_1915
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب راشومون اثر ریونوسوکه آکوتاگاوا

کتاب «راشومون» مجموعه داستانی نوشته‌ی ریونوسوکه آکوتاگاوا، نویسنده‌ی ژاپنی است. این مجموعه یکی از مهم‌ترین داستان‌های کوتاه جهان را با عنوان «راشومون» در خود جای داده که اقتباسی سینمایی به همین نام به وسیله‌ی آکیرا کوروساوا، فیلمساز شناخته‌شده‌ی ژاپنی از آن ساخته شده است. البته کوروساوا فیلم «راشومون» را براساس دو تا از داستان‌های کوتاه این مجموعه ساخته که «راشومون» شناخته‌شده‌تر است. نام داستان دیگری که الگویی برای ساخت فیلم «راشومون» بوده، «در بیشه» است. این داستان کوتاه درباره پیدا شدن جسد مردی است که در بیشه‌ای با ضربات چاقو کشته شده است. افراد متهم به قتل، نوع برخورد با مقتول را از زاویه دید خود تعریف می‌کنند.
داستان‌های آکوتاگاوا از برجسته‌ترین صداهای داستانی مدرن ژاپنی است که منتقدان ادبی، داستان‌های کوتاه این نویسنده را ترکیبی میان بودلر و اندیشه‌های کنفوسیوس می‌دانند زیرا آکوتاگاوا با ظرافت اسطوره‌های باستانی را با دنیای مدرن در هم می‌آمیزد. این نویسنده احساسات شرقی را با تفکر غربی ترکیب می‌کند تا تأثیر شگفت‌انگیزی داشته باشند، و بینشی تکان‌دهنده و منحصربه‌فرد در مورد چندپارگی ذهنی و اجتماعی ارائه می‌دهد. داستان‌های آکوتاگاوا مانند داستان‌های فرانتس کافکا همتای او و معاصرش، کاوش‌های پیچیده‌ای از ذهنیت جهانی مدرن است. با این حال کافکا در مرزهای فرهنگ مسلط غربی قرار دارد و از درون آن می نویسد اما آکوتاگاوا موضوعات شرقی و غربی، باستانی و مدرن، مردانه و زنانه را با نثری شفاف در هم می آمیزد. آکوتاگاوا با تسلط استثنایی نشان می‌دهد که ظالمانه‌ترین و وحشتناک‌ترین حالت انسان چیست. او به عنوان یک نویسنده طبیعت‌گرا، بر مخوف‌ترین جزئیات غریزی بشر پافشاری می‌کند.
این مجموعه شامل داستان‌های کوتاه راشومون، بینی، کسا و موریتو، نخ عنکبوت، صفحه جهنم، توپ، تو تزه چون، کوه پاییزی، در بیشه، لبخند کم، رنگ خدایان، سن سباستین، چرخ دنده، زندگی احمق، یادداشتی برای یک دوست قدیمی خاص است.

کتاب راشومون

ریونوسوکه آکوتاگاوا
ریونوسوکه آکوتاگاوا (به ژاپنی: 芥川 龍之介) (زاده ۱ مارس ۱۸۹۲ - درگذشته ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۷) یک نویسنده داستان کوتاه ژاپنی بود که در عصر تایشو ژاپن فعالیت می‌نمود. از او به عنوان پدر داستان کوتاه ژاپن نام برده می‌شود؛ و در سن سی‌وپنج سالگی به دلیل مصرف بیش از حد باربیتال (با نام تجاری ورونال) خودکشی کرد.[۱] در ژاپن همه ساله جایزه‌ای ادبی به نام جایزه آکوتاگاوا اهدا می‌شود که برگفته از نام اوست.