کتاب اوج و افول مدرنیسم

The peak and decline of modernism
تاریخ هنر معاصر جهان (جلد 1)
کد کتاب : 12877
شابک : 978-600-519-101-1
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

انقلاب مفهومی
Conceptual Revolution
تاریخ هنر معاصر جهان (جلد 2)
کد کتاب : 12878
شابک : 978-600-152-134-8
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب اوج و افول مدرنیسم اثر علیرضا سمیع آذر

کتاب "اوج و افول مدرنیسم" از مجموعه ی "تاریخ هنر معاصر جهان"، اثری است به قلم "علیرضا سمیع آذر" که در آن تحولات هنری را در گستره ی تاریخ معاصر تجزیه و تحلیل می کند. بنا به رسم معمول کتب مشابه، "اوج و افول مدرنیسم" نیز جریان های هنری مربوط را از زمان ظهورشان در دهه شصت تحت بررسی قرار می دهد اما به سبب اهمیت مضامین و شرایطی که هنر معاصر در آن شکل گرفته، نخست هنر مدرن در واپسین سال های اوج آن و گسترش جهانی اش، زیر ذره بین رفته است.
"علیرضا سمیع آذر" کتاب "اوج و افول مدرنیسم" را در چهارده فصل به رشته ی تحریر در آورده است که محتوای آن به طور مساوی میان اوج گیری مدرنسیم و ظهور چالش های ضد مدرنیسم تقسیم شده است. هفت بخش اول کتاب "اوج و افول مدرنیسم"، زمینه های فرهنگی و اجتماعی پدیدار شدن جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی را در آمریکا هدف قرار داده و در هفت فصل بعدی، آثار و دیدگاه تعدادی از هنرمندان آوانگارد آمریکایی و اروپایی که با شکستن چهارچوب های سنتی، زمینه ی بازتعریف کارکرد هنر را فراهم کردند، مطرح شده است.
هیچ جریان هنری به طور کاملا مستقل از زمینه های تاریخی که در آن شکل گرفته ایجاد نمی شود و همواره تاثیرات اجتماعی زمانه در آن مشاهده می شود. در همین راستا، موارد مربوط به شکل گیری رویکردهای هنری در کتاب "اوج و افول مدرنیسم" از "علیرضا سمیع آذر" در بستری از دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی مطرح شده اند. به این ترتیب هنر چیزی بیشتر از الهامات شخصی هنرمند به حساب آمده و به نوعی در پاسخ به آنچه جامعه از نظر زمانی و مکانی اقتضا می کرده، ایجاد شده است.

کتاب اوج و افول مدرنیسم

علیرضا سمیع آذر
علیرضا سمیع آذر (زاده ۱۳۴۰) نویسنده و پژوهشگر تاریخ هنر اهل ایران است. وی در میان سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی)، در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بود. دوره ریاست وی بر این موزه همراه بود با بازتر شدن فضای سیاسی و هنری ایران و نشان دادن دوبارهٔ گنجینه آثار آن موزه. سمیع آذر نشان افسری نظام هنر و ادبیات دولت فرانسه را دریافت کرده‌است. او همچنین نشان طلای انجمن ملی هنر آمریکا را به پاس تلاشش در تشویق و گسترش هنر دریافت کرده‌است. او همچنین ...
دسته بندی های کتاب اوج و افول مدرنیسم
قسمت هایی از کتاب اوج و افول مدرنیسم (لذت متن)
اما به راستی هنر مدرن چیست ؟ و خصوصیت بارز آن کدام است ؟ در میان هم هی صورت های گوناگون که در شیوه ها و سبک های مختلف آن تبلور یافت ، یک خصوصیت نسبتا عام مدرنیسم را از نگره های هنری پیش از مدرن متمایز می سازد و آن چیزی نیست جز نوعی " نگاه درونی و ساختاری به خود هنر". برای مثال هنر مدرن ، به نقاشی از آن جهت که نقاشی است می نگریست و همه ی موضوعات دیگر خارج از مباحث شالودهای نقاشی را به حاشیه می راند . در واقع نقاشی مدرن انگاره ای است که نقاشی بودن نقاشی در آن بیش از هر چیز دیگری اهمیت می یابد . بنابراین مسائل خاص تکنیکی نقاشی همچون ادراک شیء ، فرآیند دادن ، عمق نمایی و سطح گرایی ، فرم و ترکیب و عناصر بنیادین تصویر همانند رنگ ، بافت و خط ، به دغدغه ی اصلی مدرنیست ها تبدیل شده تا بدان جا که موضوع در نقاشی اولویت خود را از دست داد . برای سزان که پدر نقاشی مدرن شناخته می شود تجزیه و تحلیل فرم و ترکیب و نحوه ی ارائه ی اشیاء سه بعدی در بوم دو بعدی اهمیت شایانی داشتند و لذا او موضوع کار خود را به جای مصائب انسانی و دغدغه های اجتماعی ، از میان منظره ها ، طبیعت بی جان و اشیاء ساده انتخاب می کرد . در نزد پیکاسو ، فرآیند درک فرم در فضا و تداوم نگاه به یک شی ، و ترکیب تصاویر مداومی که در این فرآیند دیدمانی پدید می آیند ، موضوع اصلی نقاشی کوبیستی بود. همچنان که ترکیب و هماهنگی فرم و رنگ در کارهای ماتیس ، حرف اول را می زد و هیج موضوع تکان دهنده ای در میان نبود.