کتاب امواج پست مدرن

Post Modern Waves
کد کتاب : 35520
شابک : 978-6001523250
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب امواج پست مدرن اثر علیرضا سمیع آذر

"امواج پست مدرن" کتابی است به قلم "علیرضا سمیع آذر" که مبتنی بر نگاهی تحلیلی به امواج به ‌عنوان یک حرکت هنری است؛ حرکتی که در پس‌زمینه تجربیات و مطالعات هنرمندان پیشرو و خط‌‌شکن، قابل شناسایی و ارزیابی است. انگیزه‌ها و استراتژی های مشترک هنرمندان برجسته‌ی جنبش‌های پاپ و نئوپاپ و همچنین همه‌ی پدیده‌های اصلی هنر پست مدرن در این روش، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و سعی می‌شود آثار مهم این هنرمندان را با استفاده از این روش تحلیل کند. سپس ریشه و منشأ تاریخی جنبش برای تبیین عواملی که منجر به پیدایش آن شده است، توضیح داده می‌شود.
هنرمندان حاضر در کتاب "امواج پست مدرن" به قلم "علیرضا سمیع آذر" بر اساس اهمیت منابع مهم و تاریخ هنر فعلی انتخاب شده اند. هیچ تردیدی وجود ندارد که علاوه بر هنرمندان نام برده، می توان هنرمندان برجسته دیگری را نیز در نظر گرفت، اما ارائه‌ی اسامی و آثار بیشتر از عمق بحث‌ها و تحلیل‌ها می‌کاست و کتاب با این کیفیت کنونی در دست مخاطب قرار نمی‌گرفت. هنرمندان حاضر در این کتاب از سراسر جهان و از آمریکا، اروپا و آسیا انتخاب شده اند و بر اساس مشارکت خود در تکامل هنر معاصر در میان تأثیرگذارترین هنرمندان نیم قرن گذشته به شمار می‌روند. کار آنها در همه مطالعات انتقادی مورد اشاره قرار گرفته است و در موج هنر پست مدرنیست جایگاه برجسته ای دارد.
علیرغم این واقعیت که روایت هر یک از این هنرمندان از دیدگاه های پست مدرنیستی و رایج در مورد هنر متفاوت است، افکار و آثار آنها بر تعداد زیادی از هنرمندان تأثیر گذاشته است. برخی در چارچوب و متن هنر پاپ و پست مدرن هستند، در حالی که برخی دیگر در حاشیه هستند؛ اما همه آنها طیف وسیعی از سبک های هنری معاصر را نشان می‌دهند. درک مفاهیم و آثار آنها شباهت و تنوع هنر معاصر را نشان می‎دهد، که فرض اصلی همه‌ی مبحث‌های این کتاب است.

کتاب امواج پست مدرن

علیرضا سمیع آذر
علیرضا سمیع آذر (زاده ۱۳۴۰) نویسنده و پژوهشگر تاریخ هنر اهل ایران است. وی در میان سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی)، در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بود. دوره ریاست وی بر این موزه همراه بود با بازتر شدن فضای سیاسی و هنری ایران و نشان دادن دوبارهٔ گنجینه آثار آن موزه. سمیع آذر نشان افسری نظام هنر و ادبیات دولت فرانسه را دریافت کرده‌است. او همچنین نشان طلای انجمن ملی هنر آمریکا را به پاس تلاشش در تشویق و گسترش هنر دریافت کرده‌است. او همچنین ...
قسمت هایی از کتاب امواج پست مدرن (لذت متن)
آنچه در دنیای امروز اصطلاحا “هنر معاصر” خوانده می شود، فراتر از قید زمانی امروزی بودن، به مجموعه رهیافت هایی اشاره دارد که در تقابل با رویکرد مدرنیستی در هنر و نفی دستگاه زیبایی شناسی آن به ظهور رسیده اند. این رهیافت ها، بر خلاف هم آوایی کلی جریان های هنر مدرن، بسیار متنوع و گوناگون هستند و طبیعتی سیال و ناپایدار را برای هنر معاصر رقم زده اند. با این حال اغلب منابع تحلیلی هنر معاصر در تلاش برای توضیح و دسته بندی انبوه تجربه های شخصی و پراکنده، سه جریان اصلی را در بر گیرنده عمده رهیافت های شاخص در هنر معاصر معرفی می کنند: هنر کانسپچوال، هنر مینیمال و هنر پاپ. از منظر تاریخی اما، ظهور این سه موج اصلی هنر معاصر ترتیبی برعکس داشته، گواین که هرسه در سالهایی نزدیک به هم پدیدار شده اند؛ پاپ در اوایل، مینیمالیسم در اواسط و کانسپچوال در اواخر دهه ۱۹۶۰. سه جریان مذکور پس از عبور از شکل ارتودکس اولیه، به سان رودخانه ای که به دریا منتهی می شود، به مرحله باز و متکثری وارد شدند که آکنده از تجربیات متفرقه و تلقی های متفاوت بود. بسیاری از این تجربیات از درهم آمیزی دو و یا حتی سه جریان مذکور با هم دیگر شکل گرفته و به تولد گرایش هنری تازه ای منجر شده اند. کمتر از یک دهه بعد، انفجاری از ژانرهای گوناگون در هنر معاصر با امکانات نوین و ایده های تازه در آفرینش هنری به ظهور رسید که با همه تفاوت ها و تنوع ها در یک چیز اشتراک نظر داشتند: نفی مفروضات و شیوه بیان هنر مدرنیستی. این هنگام تاریخی پدیدار شدن امواج هنر پست مدرن بود.