کتاب دایره المعارف هنر

Encyclopedia of Art
کد کتاب : 14985
شابک : 978-6001051227
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1200
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب دایره المعارف هنر اثر رویین پاکباز

کتاب «دایره المعارف هنر» یک اثر مرجع و جامع در زمینه‌ی هنر است. این کتاب شامل ۲۸۵۵ مدخل با ۸۴۴ تصویر سیاه و سفید و ۱۶۰ تصویر رنگی است که موضوعات کلی و جزئی هنر جهان را از گذشته تا امروز پوشش می‌دهد. مطالب اصلی این کتاب مربوط به نقاشی، مجسمه سازی، و هنر گرافیک است، اما اطلاعاتی در زمینه‌های خوشنویسی، سفال‌گری، موزائیک، معماری، عکاسی، و رسانه‌های نو نیز در این کتاب ارائه شده است.
این کتاب به صورت الفبایی سازمان یافته است و شامل یک بخش اصلی و سه پیوست است که به ترتیب شامل تاریخ شناسی، مضمون شناسی، واژه‌نامه، و نمایه هستند. کتاب فوق یکی از کتب درسی و مرجع رشته هنر است و برای دانشجویان، محققان، و علاقه‌مندان به هنر مفید و کاربردی است.
نویسنده این کتاب "رویین پاکباز" مورخ هنر، مدرس، منتقد و نقاش برجسته معاصر است. او از آغاز دهه ۱۳۵۰ تدریس تاریخ هنر را در دانشکده هنرهای زیبا آغاز کرد و از بنیانگذاران تدریس این رشته در ایران بود. پاکباز از آن زمان تاکنون بی وقفه به تدریس تاریخ هنر، تألیف و ترجمه کتب بنیادی و پژوهش و تاریخ‌نگاری در باب هنر ایران پرداخته است. کتب تألیفی او از جمله دایره المعارف هنر (۱۳۷۸) و نقاشی ایران از دیرباز تا امروز (۱۳۷۹) در زمره کتب درسی و مرجع رشته هنر هستند.
کتاب «دایره المعارف هنر» رویین پاکباز یک اثر ارزشمند و بی نظیر است که نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق و تجربه‌ی نویسنده در زمینه هنر است. این کتاب نه تنها یک منبع غنی از اطلاعات و تصاویر هنری است، بلکه یک راهنمای علمی و هنری برای شناخت و تحلیل آثار هنری است. «دایره المعارف هنر» برای هر کسی که به هنر علاقه دارد یا می‌خواهد به هنر بپردازد، یک همراه ضروری و ارزشمند است.

کتاب دایره المعارف هنر

رویین پاکباز
رویین پاکباز (متولد سال ۱۳۱۸)، تاریخ‌نگار هنر، منتقد و نقاش نوگرای ایرانی است که نقش مهمی را در تبدیل رشتهٔ تاریخ هنر به یک زمینهٔ علمی و دانشگاهی در ایران بر عهده داشته‌است. مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی او «دائرةالمعارف هنر» در سه جلد و «نقاشی ایران از دیرباز تا امروز» برشمرده می‌شوند.رویین پاکباز دانش‌آموختهٔ دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتهٔ نقاشی (۱۳۴۷) است و کارشناسی ارشد خود را رشتهٔ زیباشناسی از دانشگاه پاریس یک دریافت کرد (۱۳۵۶...
قسمت هایی از کتاب دایره المعارف هنر (لذت متن)
امروزه هنر جایگاه و کارکرد با اهمیتی در جامعه ما یافته است. افزایش روز افزون شماره هنروران و خواستاران هنر و گسترش دامنه فعالیت های هنری، طبیعتا، نیازهای اطلاعاتی و معرفتی گوناگونی را به وجود آورده است که متاسفانه غالبا بی پاسخ مانده اند. به خصوص از این نظر در عرصه های آموزش و پژوهش هنر، دچار کمبود های بنیادی هستیم. حوزه وسیع دایره المعارف هنر شامل موضوعات کلی و جزئی هنر جهان از گذشته های دور تا امروز است و در این میان هنر ایران جایگاهی ویژه دارد. واژه هنر در عنوان و مطالب کتاب در معنای محدود و خاص -هنر بصری و هنر تجسمی- به کار رفته است و در واقع ارکان اصلی این دایره المعارف را مقالات مربوط به نقاشی، پیکره سازی و هنر گرافیک تشکیل می دهند.