کتاب پرویز تناولی و شیرهای ایران

iran liones
کد کتاب : 13001
شابک : 978-600-152-241-3
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 448
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب پرویز تناولی و شیرهای ایران اثر پرویز تناولی

طبیعت و مظاهر گوناگون آن از نباتات تا حیوانات، در نقش برجسته ها و نقش و نگار قالی ها و ظروف سفالین جاخوش کرده اند تا پیوند ناگسستنی انسان و دنیای پیرامونش را در خاطر زمان زنده نگه دارند. به مرور برخی از این مظاهر به درجاتی از اهمیت رسیده اند که مکررا در آثار دیگر تکرار شده اند. بررسی این آثار باستانی، نشان دهنده اهمیت نقش شیر است. شیر پادشاه درندگان و حیوان پر قدرتی است که از دیرباز مورد توجه و هماورد دلاوران نامی ایران بوده است. تصویر این حیوان در هنر هخامنشی و نقش برجسته های تخت جمشید و شوش حک شده است . همچنین می توان آن را در بسیاری از ظروف و منسوجات ساسانی مشاهده کرد. بر برخی از مهرهای اشکانیان و ساسانیان نیز تصویر شیر نقش شده است .
در دوره اسلامی، نقش شیر به منزله مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و عملکردی جدید پیدا کرد و به یکی از عوامل سنتی دین جدید تبدیل شد.

کتاب پرویز تناولی و شیرهای ایران

پرویز تناولی
پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، بر...
دسته بندی های کتاب پرویز تناولی و شیرهای ایران
قسمت هایی از کتاب پرویز تناولی و شیرهای ایران (لذت متن)
«از آغاز آشنایی ام با قالیچه های شیری کمتر از نیم قرن می گذرد. در این دوران طولانی موضوع شیر بخش مهمی از بدنه ی کارهایم بوده است. شیرهای کوچکی که ساخته ام بر انگشت می نشینند و بزرگترهایشان فضای زیادی را اشغال می کنند. علاوه بر این ها شیرهای زیادی بر فرش هایم جا داده ام و هر از گاهی شیر را همدم خود کرده ام…»