کتاب بیهودگی معنی یا معنی بیهوده

Vom Unsinn des Sinns oder vom Sinn des Unsinns
کد کتاب : 130888
مترجم :
شابک : ‏‫978-9644892332‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 92
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب بیهودگی معنی یا معنی بیهوده اثر پل واتزلاویک

«بیهودگی معنی یا معنی بیهوده» نوشتۀ پاول واتسلاویک، مقالۀ درخشانی در حوزۀ ساخت‌گرایی است که به نسبیت و ذهنیت (سوبژکتیویته) واقعیت و معنایی که ما به ادراکات خود اختصاص می‌دهیم، می‌پردازد. در این اثر، واتسلاویک، فیلسوف و روانکاو، اجماع به‌ظاهر جهان‌شمول د‌رمورد آنچه که به آن «واقعیت» می‌گوییم را به چالش کشیده و نقد می‌کند. درواقع این کتاب حول این ایده می‌چرخد که فهم ما از واقعیت، آنچنان که غالبا فرض می‌کنیم، یک امر ثابت و لایتغیر نیست، بلکه ساختاری است که به واسطۀ تجربیات فردی، اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است. واتسلاویک از مثال‌ها و توضیحات مختلفی استفاده می‌کند تا نشان‌دهد که واقعیت چیزی است که توسط انسان‌ها (و گاهی اوقات حیوانات) براساس دیدگاه‌های منحصر‌به‌فرد هر یک از آن‌ها ساخته‌شده است.
کاوش واتسلاویک با این گزاره آغاز می‌شود که فهم و ادراک ما از جهان، تحت‌تأثیر حواس ما است که خود این حواس محدود و ذهنی (سوبژکتیو) هستند. او استدلال می‌کند که آنچه را که ما واقعی می‌دانیم، اغلب ساختۀ خودمان است که تحت‌تأثیر باورها، انتظارات و شرایط فرهنگی ماست و نه یک امر ثابتی که خارج از ما و جدای از ما تعین یافته باشد. این مقاله همچنین به مفهوم ساخت‌گرایی می‌پردازد، دیدگاهی فلسفی که واتسلاویک به حمایت از آن مشهور است. ساخت‌گرایی بیان می‌کند که دانش و معنا توسط افراد در تعامل با دنیای اطرافشان ایجاد می‌شود. این دیدگاه پیامدهای عمیقی برای درک ماهیت معرفت، ارتباطات و تعاملات اجتماعی دارد.
در سرتاسر کتاب، واتسلاویک از شوخ‌طبعی و بینش عمیق خود استفاده می‌کند تا خواننده را درگیر تأمل عمیقی درباره ماهیت هستی کند. او خوانندگان را دعوت می‌کند تا مفروضات خود را در‌مورد جهان زیر سوال ببرند و نقشی را که ادراکات خودشان در شکل‌ دادن به تجربه‌شان از واقعیت بازی می‌کنند، بازشناسند. در‌نتیجه می‌توان گفت که «بیهودگی معنی یا معنی بیهوده»، یک مقالۀ تأمل برانگیز است که دیدگاه منحصر‌به‌فردی را د‌رمورد نحوۀ درک و ساخت جهان خود ارائه می‌دهد. به‌واقع، سبک جذاب و بینش عمیق واتسلاویک، این اثر را برای هرکسی که به فلسفه، روانشناسی و مطالعه رفتار انسان علاقه‌مند است، خواندنی و ارزشمند می‌کند.

کتاب بیهودگی معنی یا معنی بیهوده

پل واتزلاویک
پاول واتسلاویک، (Paul Watzlawick)، زاده ۲۵ ژوئیه ۱۹۲۱ در شهر فیلاخ اتریش، درگذشته ۳۱ مارس ۲۰۰۷ میلادی در پالو آلتو واقع در کالیفرنیا، فیلسوف، محقق و دانشمند در رشته‌های ارتباطات، روان درمانی، روانکاوی و جامعه‌شناسی بود. وی پس از اتمام دوره دبیرستان در سال ۱۹۳۹ در فیلاخ به تحصیل در رشته‌های زبان‌شناسی و فلسفه در دانشگاه ونیز ایتالیا پرداخت. واتسلاویک مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه در سال ۱۹۴۹ دریافت کرد. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ در رشته روان درمانی دانشگاه زوریخ سوئیس به تحصیل...