کتاب الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی

The patern (model) of Islamic press & media
کد کتاب : 131585
شابک : 978-9648352009
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 172
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی اثر حمید مولانا

تحقیقات نیم قرن اخیر در مورد مطبوعات و نظام های رسانه ای کشورها و مناطق مختلف نشان می دهد که همیشه رابطه مستقیمی بین الگوی مطبوعات و الگوی سیاسی و اقتصادی هر نظام وجود دارد. سوالی که برای جمهوری اسلامی ایران باید مطرح باشد، این است که آیا یک سیستم مطبوعاتی که مخلوطی از ایده ها و ارزش ها و الگوهای لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی غرب باشد، می تواند محافظ نظام انقلابی و اسلامی و به موازات نهادهای دیگر رشد و نمو کند؟ سوالی که ما باید بپرسیم، این است که آیا در قانون گذاری مطبوعات در ایران ما باید به قوانین و مقررات و ارزش های کشورهای دیگر نگاه کنیم یا این که مصالح جامعه و نظام خود را در درجه بالاتری قرار دهیم؟
امروز اگر بنیاد مطبوعات و رسانه های جمعی خود را آن طور که آرمان های انقلابی و اسلامی تعیین می کنند، استوار نکنیم، این فرصت بی نظیر را از دست می دهیم و برنامه ریزی و سیاست ها و نظام های اطلاعاتی و ارتباطی بدون آن که خود، ملتفت شویم، تحت الگوهای قبلی زنده مانده و احیا خواهد گردید. سوالات ذیل بارها در بررسی و تحلیل مطبوعات ایران مطرح شده است:
مفهوم اطلاعات و ارتباطات در یک جامعه اسلامی چیست؟ دگرگونی و ترکیب رسانه های جمعی و مطبوعات با ارتباطات سنتّی چیست؟ و چگونه تکنولوژی ارتباطات با فرهنگ سنتّی می تواند تلفیق شود؟ تئوری مطبوعات و رسانه های جمعی در ایران که یک جامعه اسلامی است، چیست؟ چه مقررات و اساسنامه های اخلاقی و حقوقی و قانونی و حرفه ای کارکرد روزنامه نگاران و اعضای رسانه های جمعی و مطبوعات را تعیین می کند؟ چه نوع تربیت و آموزش و پرورش فرهنگی برای کادر مطبوعات و رسانه های جمعی لازم است؟ رابطه مطبوعات و رسانه های جمعی با امنیت ملّی و با آسایش مردم چیست؟
در این کتاب نظام رسانه ای ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و کوشش شده است که پس از یک بررسی تاریخی و اجتماعی چارچوب یک الگوی مطبوعات اسلامی تبیین و تشریح گردد.مباحث مطرح شده در کتاب الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی عبارتند از: نظریه های مربوط به فرهنگ و جامعه، آزادی مطبوعات و رسانه ها، تئوری ها و الگوهای مطبوعات و رسانه ها، فرهنگ مبتذل و رسانه های غرب، تناقضات در مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، فرهنگ و مطبوعات و رسانه های اسلامی، نظریه همگرا در فرهنگ و ارتباطات، کالبدشکافی مطبوعات و رسانه ها، مالکیت مطبوعات و رسانه ها، کنترل مطبوعات و رسانه ها، ریشه های بحران مطبوعات در ایران، ارتباطات و رسانه ها در اسلام، اخلاق مطبوعاتی و رسانه ای، بسیج روزنامه نگاران مسلمان، پایه های اسلامی اخلاق مطبوعاتی و رسانه ای، مدلولات و الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی.

کتاب الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی

حمید مولانا
سید حمید مولانا (زاده ۶ اسفند ۱۳۱۵ در تبریز) استاد روزنامه‌نگاری و علوم سیاسی و از مشاوران محمود احمدی‌نژاد، ریاست جمهوری سابق ایران بود. مولانا مؤسس و استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه امریکن دی سی واشینگتن می‌باشد.دربارهٔ زندگی حمید مولانا دو کتاب با عنوان‌های «پروفسور مولانا طنین تعهد» (۱۳۸۰) و «سفیر صداقت، زندگی، افکار و اندیشه‌های پروفسور سید حمید مولانا» (۱۳۸۱) در تهران به چاپ رسیده‌است. عمده مطالبی که در مورد زندگی‌نامه وی آمده&zw...
دسته بندی های کتاب الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی