کتاب مردی با چمدانهایش

L'Homne aux valises
کد کتاب : 13867
مترجم :
شابک : 978-6001199158
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مردی با چمدانهایش اثر اوژن یونسکو

مردی با چمدان هایش» نمایش نامه ای است مشتمل بر نوزده صحنه، که قصه ی مردی بی نام و بی نشان را روایت می کند. مردی آواره و چمدان به دست که فکر می کند از سرگردانی نجات پیدا می کند. اوژن یونسکو، استاد نمایش نامه های ابزورد در این اثر هم توانسته است بازی های زبانی، تکرارهای پوچ گرایانه، و بی هویتی را به خوبی انتقال دهد. مکان داستان جایی است نظیر ونیز، اما گویا پاریس است. زمان داستان سال 1938 است یا 1942 و یا 1950. نام مرد مشخص نیست و در طول نمایش نامه خواننده به سه چهار اسم ظن می برد. مرد بی نام و نشان در جست وجوی هویتی است که دقیقا نمی داند از کجا نشأت می گیرد. او می خواهد به مقصدی مشخص برسد و مهر پایانی به سرگردانی هایش بزند اما «مردی با چمدان هایش» فرجام مشخصی ندارد.

بعضی بر این گمان اند این مرد بی نام و نشان همان اوژن یونسکو است که در رومانی متولد شد و سال ها در فرانسه بدبختی کشید تا هویتی جدید پیدا کند. او خیلی زود مجبور شد، زادگاهش؛ رومانی، را به سوی فرانسه ترک کند، و خیلی زود مجبور شد به خاطر داشتن مدارکی مبنی بر هویت تازه اش درگیر موقعیت های پیچیده بوروکراسی شود. یونسکو بعدها به مجله فیگارو گفته که این مرد نمایش «مردی با چمدان هایش» خود اوست. خواب های آشفته این مرد، خواب های آشفته اوست و رویای رسیدن به آرامش و سکونت رویای او و خیلی از هم نسلان او بعد از جنگ جهانی دوم است. خود اوژن یونسکو می گوید: «برای من، تئاتر و به ویژه تئاتر من، اغلب اوقات نوعی اعتراف است. می کوشم مصیبتی درونی را که برای خودم غیر قابل درک است بر روی صحنه منعکس کنم. در حالی که به خودم می گویم دنیای کوچک من که تصویری از دنیای بزرگ است، ممکن است اتفاق بیفتد که این دنیای درونی قطعه قطعه شده از هم گسیخته، به نوعی، آیینه و سمبل تضادهای جهانی باشد.»

با این که موضوعات کلانی همچون، خانواده، جنگ و مرگ در محوریت این نمایش نامه اوژن یونسکو قرار دارد، اما بی شک مهم ترین سوژه هویت است. نه تنها «مرد اول» که شخصیت ها و فردسان های دیگری که در این نمایش نامه حضور دارند، همه به نوعی از بی هویتی و سرگردانی رنج می برند. این وضعیت بغرنج بیشتر شبیه کابوسی می ماند که تمامی ندارد، یک کابوس بلند.

کتاب مردی با چمدانهایش

اوژن یونسکو
اوژن یونسکو، ۲۶ نوامبر ۱۹۰۹ در کشور رومانی به دنیا آمد. پدرش یک کارمند رومانیایی و ارتدکس و مادرش زنی فرانسوی و پروتستان بود. شاید همین اختلافات فرهنگی و مذهبی باعث شد تا نهایتا آن دو، زمانی که اوژن تنها هفت سال داشت، از یکدیگر جدا شوند و این ناسازگاری ها شرایط نابسامانی را برای کودکی اوژن رقم زند.یونسکو در 16 سالگی به همراه پدرش روانه ی رومانی شد و به کالج ملی ساوای مقدس (Saint Sava) رفت. البته بیشتر دوران کودکی اش را در فرانسه گذرانده و بنا بر ادعای خود تجربیاتی که در آن دوران به دست آورده،...
قسمت هایی از کتاب مردی با چمدانهایش (لذت متن)
آرایش صحنه: مکانی نامشخص، نور خاکستری، صدای جریان آب. روی صحنه، در راست سمت تماشاگران، مردی با بارانی بلند خاکستری و کلاه شاپو ایستاده است. مرد اول، لحظاتی به آبی که صدای جریانش شنیده می شود، می نگرد. دوچمدان بدست دارد، نگاهش به دور دست، به فراسوی رودخانه دوخته شده است. هنگامیکه صحنه روشن می شود، نقاشی با سبیلهای پرپشت و کلاه بره و روپوش آبی کار و پیپی به گوشه لب، در برابر سه پایه ای که بر آن یک بوم قرار دارد، روی صحنه نشسته است، نمایان می شود. در صورت امکان، صحنه باید نیمه تاریک بماند. هنگامیکه نور، نقاش را آشکار می سازد، چمدانهای مرد اول هم دیده می شوند. نقاش با خیال راحت نقاشی می کند و به پیپش پک می زند. پس از چند لحظه، صدای برخورد آب با ساحل رودخانه، که با صدای شیپور و هلهله تحسین آمیز در آنطرف رودخانه بهم آمیخته است، بگوش می رسد.