کتاب ابن بطوطه

Ibn Battuta
کد کتاب : 14424
شابک : 978-9641853961
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 408
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

ابن بطوطه
Ibn Battuta
کد کتاب : 114343
شابک : 978-9645625182
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 372
سال انتشار شمسی : 1387
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ابن بطوطه اثر محمد علی موحد

"ابن بطوطه" کتابی است به قلم دکتر "محمد علی موحد" که در آن اقدام به بازسازی و برجسته سازی جذاب ترین و خواندنی ترین قسمت های سفرنامه ی "ابن بطوطه" کرده است. "ابن بطوطه" که یکی از مهشورترین جهان گردان تاریخ و سیاحی مراکشی بود، در سفرنامه ی خود شرح گویا و زنده ای از تاریخ و فرهنگ جهان اسلام را ارائه کرده و این سند، یکی از معتبرترین مکتوباتی است که از قرن هشتم هجری قمری در دست ماست. او در سفرنامه ی خود زیر و بم جوامع اسلامی را در دوران خود بازگو می کند و تمام مطالب مهمی که خواننده، کنجکاو دانستن آن است را در سفرنامه اش پوشش می دهد. وی از سیره و اعمال درباریان، حکام و پادشاهان گرفته تا نگرش و سبک زندگی فقها و دانشمندان، همه چیز را شرح می دهد و علاوه بر توصیف مراسم، تشریفات، آداب رسوم، معاش مردم و شرایط زیست آن ها، به وصف مدارس، مساجد، خانقاه ها، شادی و غم و عزا، و به عبارتی تک تک جنبه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می پردازد.
دکتر "محمد علی موحد" که خود پیش از این به بازگردانی سفرنامه ی ابن بطوطه به زبان فارسی اقدام نموده بود، در اثر پیش رو برجسته ترین نکات آن را مورد توجه قرار می دهد و بر آن ها تاکید می کند. این مسائل که عبارت اند از ایفای نقش زنان در مسائل فردی و اجتماعی، پویایی قدرت میان دین و سیاست و دولت، آموزش و پرورش در آن زمان و بسیاری از مسائل دیگر، علاوه بر این که خواننده را به مطالعه ی اصل سفرنامه ترغیب می کند، یک منبع تحلیلی مناسب برای آن اثر نیز به حساب می آید.

کتاب ابن بطوطه

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
قسمت هایی از کتاب ابن بطوطه (لذت متن)
ابن بطوطه، ابن جزی را در سفر اندلس دیده و شناخته بود. ابن جزی گزارش این ملاقات را در رحله آورده است: به مناسبت ورود ابن بطوطه به غرناطه در یکی از باغ های شهر جمعی از شعرا و فضلا گرد آمده بودند، ابن جزی جوانی فاضل از دبیران دربار سلطان ابوالحجاج پادشاه غرناطه نیز در آن میان بود. ابن بطوطه در آن محفل داستان سفرهای خود را بازمی گفت و از بزرگانی که در طی آن سفر دراز به دیدارشان نایل آمده بود یاد می کرد و ابن جزی نام آنان را از برای خود می نوشت. پیداست که ابن جزی از همان ملاقات شیفته قصه های دل انگیز سفر شیخ گردیده و آرزو داشته است که این داستان ها به رشته تحریر کشیده شود و شاید هم او بود که بعدها، آن گاه که ابن بطوطه را در دربار ابوعنان پادشاه مراکش (۷۴۹ ۷۵۹) بازیافت، این اندیشه را در ذهن پادشاه القا کرد. هرچه هست، چراغ عمر این جوان فاضل دبیرپیشه در ۳۶ یا ۳۷ سالگی با پایان کار نگارش رحله خاموش گردید (۶). دستور پادشاه چنان بود که ابن بطوطه گزارش آن چه در سفرها دیده و در خزانه خاطر گرد آورده است املا کند و ابن جزی پس از تنقیح و تهذیب آن کتابی فراهم آورد. نحوه کار بدین گونه بود که نخست داستان ها به آن صورت که ابن بطوطه املا می کرد به روی کاغذ می آمد و آن گاه ابن جزی خود به تلخیص و تهذیب آن یادداشت ها می پرداخت. کار املای کتاب در سوم ذیحجه سال ۷۵۶ خاتمه یافت (۷). ابن حجر از یادداشتی به خط ابن مرْزوق (یکی از علمای معاصر ابن بطوطه) چنین نقل می کند که کار تحریر و تنمیق (آراستن) کتاب با ابن جزی بوده که خطی نیکو می نوشته و در ادب و نویسندگی دستی داشته است. در واقع کار ابن جزی از آن چه به روزگار ما «ویراستاری» خوانده می شود فراتر می رفته است چه او گاهی مطالبی را بر متن کتاب افزوده و گاهی نیز دخل و تصرف های دیگری را به عنوان «تلخیص» روا داشته است. در مورد اضافات خوشبختانه ابن جزی آن چه بر گفته های ابن بطوطه افزوده است مشخص گردانیده و کار خواننده ای را که تنها به دنبال اصل گزارش جهانگرد باشد آسان کرده است (۸).