کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما

Cahiers du cinéma
(2جلدی)
  • 320,000 تومان
  • به زودی 🙄
  • انتشارات: بان بان
    نویسنده:
کد کتاب : 14514
مترجم :
شابک : 978-9643292546
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 820
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما اثر جیم هیلیر

کایه دو سینما معتبرترین و تأثیرگذارترین مجله سینمایی است که تاکنون منتشر شده است. گلچینی که به طور کامل به نوشته‌های آن در ترجمه انگلیسی اختصاص داده شود، مدت‌هاست که به پایان رسیده است.
برگزیده‌های این جلد از اولین دهه رنگارنگ 1951-1959 گرفته شده‌اند، زمانی که گروهی از فرمالیست های جوان با دیدگاه‌های تحریک‌آمیز خود در مورد سینمای بین‌المللی – به‌ویژه آمریکایی، ایتالیایی، و فرانسوی-، دنیای نقد فیلم را تکان دادند. آنها با حمایت از فیلم‌های پرطرفدار آمریکایی، پرداختن به ژانرهایی مانند وسترن و هیجان‌انگیز و زیبایی‌شناسی پیشرفت‌های تکنولوژی مانند CinemaScope، تأکید بر میزان صحنه به اندازه محتوای موضوعی، و ارزیابی کار فیلم‌سازان، نگرش‌های قدیمی آنگلوساکسون را به چالش کشیدند. فیلم سازانی مانند هاکس، هیچکاک و نیکلاس ری را از نظر نظریه جدیدی از کارگردان به عنوان نویسنده، مولف، که مفهومی انقلابی در آن زمان بود بررسی کردند. فیلم های ایتالیایی، به‌ویژه آثار روسلینی، بحث‌های تند درباره رئالیسم را برانگیخت که به تغییر تمرکز بحث انتقادی از محتوا به سبک کمک کرد. نقدهای سینمای فرانسه مورد توجه ویژه‌ای است زیرا بسیاری از مشارکت‌کنندگان و نظریه‌پردازان اصلی مجله - گودار، تروفو، رومر، ریوت، شابرول - قرار بود به برخی از مهم‌ترین کارگردانان فیلم فرانسه و رهبران موج نو تبدیل شوند.
این فیلم‌ها که زیر نظر موسسه فیلم بریتانیا ترجمه شده‌اند، تا به حال در اکثر موارد هرگز به زبان انگلیسی ظاهر نشده‌اند. جیم هیلیر آن‌ها را در گروه‌های موضوعی سازمان‌دهی کرده است و مقدمه‌ای برای بخش‌ها و همچنین کل ارائه کرده است. این مقاله‌ها، بررسی‌ها، بحث‌ها و مباحثه‌ها با هم، ایده‌های محوری دهه 1950 را نه به‌عنوان تزهای ثابت، بلکه به‌عنوان مشارکت‌های تحریک‌آمیز، سازنده و اغلب متناقض در بحث‌های حیاتی که قرار بود تفکر انتقادی درباره فیلم را واژگون کند، آشکار می‌کند.

کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما

جیم هیلیر
جیم هیلیر که در سن 73 سالگی درگذشت، یکی از پیشگامان آموزش فیلم سازی در انگلیس بود. نویسنده و ویراستار چندین نشریه، از جمله گلچین اثرگذار دو جلدی ترجمه ها از ژورنال فیلم فرانسه Cahiers du cinéma، جیم نقش اساسی در ایجاد فیلم سازی به عنوان یک زمینه جدی برای مطالعه در مدارس و دانشگاه ها در دهه 1970 و 80 بازی کرد.
نکوداشت های کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما
This isn’t simply an anthology of interesting film criticism; it’s something much more rare and intriguing―the documentary history of an important intellectual shift
این کتاب صرفا گلچینی از نقد فیلم جالب نیست. این چیزی بسیار نادرتر و جذاب تر است - تاریخ مستند یک تغییر فکری مهم
New York Times Book Review New York Times Book Review

Wonderfully intellectual and anti-academic at the same time, the articles are, more than anything else, supremely personal
مقالاتی فوق العاده روشنفکرانه و در عین حال ضد آکادمیک، که بیش از هر چیز دیگری، فوق العاده شخصی هستند.
American Film

قسمت هایی از کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما (لذت متن)
اگر سینما دیگر وجود نداشت، فقط نیکلاس ری این احساس را به آدم می دهد که قادر بود دوباره آن را اختراع کند، و بیشتر از آن، می خواست که بکند؛ در حالی که به سهولت می توان جان فورد را یک دریا سالار، رابرت آلدریچ را در وال استریت، آنتونی مان را در خط «اسموک بیلو» یا رائول والش را هنری مورگان جدیدی در زیر آسمان کارائیب تصور کرد، دشوار بتوان قبول کرد که کارگردان به دنبال پناهگاه کاری جز فیلم سازی بکند. این لوگان یا آن تاشلین مثلا، ممکن است در تئاتر یا موزیک هال خوش بدرخشند، یا پرمینجر رمان نویس، بروکز معلم، فولر سیاستمدار، کیوکر نماینده مطبوعاتی- اما نیکلاس ری نه. اگر سینما ناگهان دیگر وجود نمی داشت، اغلب کارگردانان به هیچ وجه چیزی از دست نمی دادند؛ نیکلاس ری می داد. پس از دیدن جانی گیتار یا یاغی بدون هدف آدم ناگزیر احساس می کند چیزی هست که فقط در سینما وجود دارد، چیزی که در رمان یا در تئاتر یا در جایی دیگر هیچی نمی شد و فقط روی پرده به طور خیال انگیزی زیبا می شود. نیکلاس ری در وهله اول ذاتا کارگردان است. که توضیح می دهد، به رغم استعداد ذاتی و صمیمیت آشکارش، فیلمنامه ای که او جدی اش نگیرد سطحی خواهد ماند.