کتاب قلندر و قلعه

Ghalandar Va Ghalee
داستانی بر اساس زندگی شیخ شهاب الدین سهروردی
  • 10 % تخفیف
    200,000 | 180,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: قو قو
    نویسنده:
کد کتاب : 14606
شابک : 978-9646412682
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 22
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب قلندر و قلعه اثر یحیی یثربی

شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق ازعارفان شناخته شده و مشهور قرن ششم هجری است. قلندر و قلعه نوشته ی محمد یثربی اثری درباره ی شهاب الدین سهروردی، با فرمی داستانی است. داستان از کودکی سهرودری آغاز می شود و با بر دار شدنش به پایان می رسد. نویسنده کوشیده است همراه با داستان، عقاید، اندیشه ها و فلسفه وی را با زبانی ساده و به دور از پپیچیدگی بیان کند. هرچند قلندر و قلعه از جنبه ی زندگی نامه ای قدرتمندی برخورادر است اما خود را به آن محدود نکرده است، نویسنده کوشیده با وارد کردن شخصیت های خیالی به داستان، جنبه ی دراماتیک آن را افزایش دهد. این اثر توانسته است اطلاعات جذابی درباره ی شرایط زندگی و روزگار این عارف بزرگ به دست دهد و با بیانی شیوا فلسفه ی اشراق را به خواننده ارائه دهد.

کتاب قلندر و قلعه

یحیی یثربی
سید یحیی یثربی (متولد سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای چراغ تپه سفلی از توابع تکاب) استاد تمام در رشته فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش‌های او در حوزه نقد فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است.
قسمت هایی از کتاب قلندر و قلعه (لذت متن)
من طعمه کرم ها نخواهم شد، زیرا جایگاهم را در آن سوی ستارگان به چشم خود دیده ام.

کار انسان این نیست که عصاره نعمت های الهی را بمکد و تبدیل به کثافت کند. اگر همه کائنات را مسخر او کرده اند، برای آن است که او بار امانتی بر دوش دارد که بر زمین و آسمان سنگینی می کند. او به جایگاهی می تواند برسد که فرشته را به آن راه نیست.

شما چرا می خواهید شراب خواری کسی روشن شود؟ پیامبر شما بر کتمان اسرار مومنان چه قدر تاکید کرده است! هرگاه چیزی از اسرار اصحاب به او می گفتند اعتنایی نمی کرد و می گفت: "من برای نقب زدن و رفتن به درون دل مردم دستور ندارم". او تلاش می کرد که مردم ظاهرن مسلمان باشند و هرگز به اثبات کفر و فساد کسی نمی کوشید. اما برعکس جانشینانش را می بینیم که همه هم و غمشان آن است که کفر و فساد دیگران را اثبات کنند.......من به شما نمی گویم که شراب نخورده ام یا خورده ام!