کتاب طلا

Gold
کد کتاب : 15167
مترجم :
شابک : 978-9640015834
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 127
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1925
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب طلا اثر بلز ساندرار

"طلا" اولین رمان فریبنده و مختصر از نویسنده ی پیشگام و فراموش شده اما تأثیرگذار سوئیسی/فرانسوی، "بلز ساندرار" است. اگرچه حجم آن زیاد نیست، اما مطمئنا در عمق خود گستره ی زیادی را پوشش می دهد. از بسیاری جهات، این داستان هم مانند بسیاری از داستان های اوایل قرن بیستم، قصه ی غنیمت بردن ثروت را دنبال می کند، اما "بلز ساندرار" همچون کارهای بعدی خود، داستان را حسابی دور سر خود می چرخاند.
این یکی از اولین تلاش ها در داستان نویسی تاریخی است و نویسنده از زندگی جان آگوستوس ساتر که یکی از پیشگامان واقعی در کالیفرنیا و از کاوشگران "طلا" بود، الهام می گیرد. "بلز ساندرار" زندگی ساتر را بسیار غم انگیزتر از واقعیت نشان می دهد تا راهی برای قوت بخشیدن به خمیرمایه ی رمان با محوریت سرنوشت، عدالت و بیهودگی مبارزه با اولی یا دومی باشد.
ساتر به عنوان یک مهاجر بی پول به آمریکا آمده بود و سرانجام راه خود را به سرزمین کالیفرنیا پیدا می کند و در آنجا چندین شرکت موفق را در زمین وسیعی از دولت مکزیک (که در آن زمان ناظران کالیفرنیا به او اعطا کرده بودند) تأسیس می کند. زمانی که کالیفرنیا بخشی از ایالات متحده می شود، ساتر در آستانه ی تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد جهان قرار می گیرد ... و سپس "طلا" در املاک وسیع او کشف می شود. هنگامی که این کشف به بقیه جهان افشا می شود، ویرانی ساتر آغاز می گردد. او تماشا می کند که چطور تمام آنچه را که با دستان خودش ساخته بود به سرعت توسط سیل افرادی که برای جستجوی "طلا" می آمدند، تصاحب می شود و شهرها و محله ها بر زمینی که به حق مال او بود ، ساخته می شود.

کتاب طلا

بلز ساندرار
بلز ساندرار (Blaise Cendrars) نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار قرن نوزدهم میلادی اهل فرانسه است.او نویسنده ای با نفوذ قابل توجه در جنبش مدرنیسم اروپایی بود.ساندرار نخستین مظهر مدرنیسم در شعر اروپا با آثارش بود.او نخستین شاعر مدرنیستی بود، نه تنها از نظر بیان ارزشهای بنیادی مدرنیسم بلکه از نظر ایجاد اولین سنتز ادبی محکم آن، اگرچه این دستاورد از یک پروژه ادبی یا هرگونه ملاحظات نظری رشد نمی یافت بلکه از غریزه سندراس نیز رشد می کرد. جذابیت هر آنچه در عصر جدید بود و برای او در ادبیات گذشته نیز به...
قسمت هایی از کتاب طلا (لذت متن)
روز تازه به آخر رسیده بود. مردم سادۀ ده که کج بیلی بر دوش یا زنبیلی به بازو داشتند، از صحرا برمی گشتند. پیشاپیش همه، دختران نورس با نیم تنۀ سفید و پاچین بلند چین دار، می آمدند. دست در کمر هم انداخته بودند و به آواز می خواندند...