کتاب اساطیر ایران

Persian Mythology
  • 15 % تخفیف
    235,000 | 199,750 تومان
  • موجود
  • انتشارات: سمیر سمیر
    نویسنده:
کد کتاب : 89652
مترجم :
شابک : 978-9642200399
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

اساطیر ایران
Persian Mythology
کد کتاب : 26605
مترجم :
شابک : 978-9643312640
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 554
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

شناخت اساطیر ایران
Persian Mythology
کد کتاب : 15471
مترجم :

شابک : 978-9646194069
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 214
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1973
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 27
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شناخت اساطیر ایران اثر جان هینلز

ایران باستان سرشار از اسطوره های گوناگون و افسانه های عامیانه بوده است. درست مانند فرهنگ غنی اش. کتاب شناخت اساطیر ایران اسطوره ها را معرفی کرده و جایگاه این اسطوره ها در زندگی سیاسی، آیینی و شخصی افراد را روشن می سازد. همچنین درباره ی مذهبی که به این اسطوره ها جان بخشید یعنی رزتشت نیز بحث می کند. کتاب اساطیر زرتشتی، قهرمانان ایزدی، نیروهای شر، مناسک و نماد پردازی، اسطوره و تاریخ و بسیاری از مباحث دیگر به تفضیل و با روانی و سادگی مورد بررسی قرار می دهد.
اگرچه در زمینه ی اساطیر ایران کتاب ها و مقالات زیادی منتشر شده است، ولی کتابی به این صورت که طرحی ساده و جامع از اسطوره های ایرانی را در دسترس قرار دهد، وجود نداشته است. مترجمین این اثر نیز کوشیده اند با افزودن نکات مختصری به عنوان توضیح بر برخی مطالب، این کتاب را برای خوانندگان ایرانی روان تر و قابل فهم تر سازند و به پیروی از همین روش، مثلا اسم های خاص فقط یک بار به صورت قدیمی آورده شده اند و سپس گونه متداول تر آنها به کار برده شده است. به عنوان مثال یک بار در اول «ثریتونه» به صورت قدیمی فریدون را ذکر شده و سپس همه جا «فریدون» به کار رفته که نامی است که آشنا برای خواننده ی ایرانی است.

کتاب شناخت اساطیر ایران

جان هینلز
پروفسور جان راسل هینلز متولد 27 اوت 1941 و درگذشته ی 3 مه 2018 ، استاد دین تطبیقی ​​در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن بود. وی مدرس دانشگاه نیوکاسل ، سپس استاد دین تطبیقی دانشگاه منچستر و... بوده است.
قسمت هایی از کتاب شناخت اساطیر ایران (لذت متن)
ایران سرزمین تضادهای بزرگ است: سرزمین بیابان ها و جنگل ها، سرزمین کوه های پربرف و دره های سرسبز؛ جایی است که درختان سیب و خرما به فاصله چند میل از یکدیگر می رویند؛ سرزمین چاه های نفت و چادرنشینان. سه رشته کوه، مثلثی را به دور این سرزمین تشکیل میدهند . کوه هایی که ارتفاع آنها به هجده هزار پا (حدود ۵۵۰۰ متر )می رسد. در قلب ایران در کویر پهناور قرار دارد. در میان رشته کوهها دره هایی است که در ازای بعضی از آنها به شصت میل (حدود ۹۶ کیلومتر) و پهنای شان به دوازده میل (حدود ۱۹ کیلومتر) می رسد، با آب و هوایی همچون کشورهای ساحل مدیترانه

جغرافیا به ناچار بر فرهنگ تأثیر می گذارد، و جای شگفتی نیست که در ایران شماری از فرهنگ های گوناگون وجود دارد که هرکدام به نوبه خود اسطوره های گوناگونی را آفریده اند. مردم مغرب ایران پیوسته آماده تأثیر پذیری از مراکزی مانند یونان و روم بوده اند، در حالی که مردم شرق ایران بیشتر تحت نفوذ هند و مشرق زمین قرار داشته اند. ایران هم از نظر تاریخی و هم از جهت جغرافیایی پلی میان شرق و غرب است.

زردشت (صورت ایرانی قدیم آن زرثوشتره) پیامبر بزرگ ایران بود. بر حسب سنت، زمان او را حدود ۵۵۱ - ۶۲۸ ق. م. می دانند، اگر چه ممکن است وی قرنها پیش از این زیسته باشد. اعتقاد عموم (دانشمندان) این است که موطن او در دشت های آسیای میانه بوده است، تعلیمات زردشت از طریق سرودهایش که گائه ها (گاهان) نام دارد، پس از گذشت قرنها به دست ما رسیده است. زردشت خود روحانی بوده و گاهان او به سبک و وزنی سنتی سروده شده است که شباهت به وداها، سرودهای هندیان باستان دارد.