کتاب پیدایش جهان

Intelligent Design
تصادف یا طراحی هوشمندانه
کد کتاب : 16078
مترجم :
شابک : 978-6229956557
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 276
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب پیدایش جهان اثر مجموعه ی نویسندگان

"پیدایش جهان" اثری است از "ویلیام دمبسکی"، "استفان میر" و "مایکل بیهی" که در آن به "تصادف یا طراحی هوشمند" پرداخته شده است.
"ویلیام دمبسکی" استدلال می کند که به لحاظ منطقی، طراحی هوشمند، با همه چیز از خلقت متناوب گرفته تا آخرین درجه های تکامل سازگاری دارد. مورد اول به معنی مداخله ی آفریدگار در هر نقطه ی قابل تصور برای ایجاد گونه های جدید است و مورد دوم به معنی آفرینش یکپارچه ای توسط خالق است که در آن تمام ارگانیسم ها در یک سیستم کلی و بزرگ که اغلب درخت زندگی نام می گیرد، جای دارند. او معتقد است هر دوی این حالت ها با طراحی هوشمند سازگارند با این حال، این مساله با تکامل تئیستی که از دیدگاه نویسنده، تصورات داروین از جهان را می گیرد و آن را به نحوی تعمید می دهد، ناسازگار است. با توجه به تکامل تئیستی، طراحی واقعی است، اما به شکل تجربی قابل تشخیص نیست و آن را می توان تنها از طریق ایمان دریافت.
برای "ویلیام دمبسکی" در "پیدایش جهان" اصل مساله در این نکته خلاصه می شود که از یک برتری تکاملی، هوش یک محصول جانبی از فرآیندهای مادی کاملا کورکورانه است. این یک امر اصولی نیست و یک سازگاری، تکنیک یا مکانیسم بقا است؛ اما چیزی نیست که هر گونه ادعایی در مورد واقعیت داشته باشد. طراحی هوشمند این گفته را می چرخاند و می گوید که اگر شواهد خوبی از طراحی در زیست شناسی وجود داشته باشد، این طرح از یک هوش تکامل نایافته به دست آمده است. این بدان معنی است که هوش، چیزی اساسی برای واقعیت است و باید برای درک ما از علم نیز اساسی باشد.

کتاب پیدایش جهان

نکوداشت های کتاب پیدایش جهان
An important book that deserves a wide audience.
یک کتاب مهم که سزاوار مخاطبین گسترده است.
First Things

Dembski has done a fine job of putting the ID and specified-complexity pieces of the puzzle in layman's terms.
دمبسکی عملکرد خوبی در شناسایی و ارائه ی قطعات پیچیده و متمایز پازل به زبان مردم معمولی داشته است.
National Catholic Register

The final part shows how "science and theology relate coherently and how intelligent design establishes the crucial link between the two." This suggests that Dembski is not simply rejecting Darwin and naturalism on fundamentalist or biblical grounds. While grounded in faith, he wishes to show how "God's design is accessible to scientific inquiry." As such, the book should be of interest to all thinking believers.
بخش انتهایی کتاب نشان می دهد که چگونه "علم و الهیات هماهنگ و چگونگی طراحی هوشمندانه، ارتباط مهم بین این دو را ایجاد می کند." این نشان می دهد که دمبسکی به سادگی داروین و طبیعت گرایی را در زمینه های بنیادگرایانه یا کتاب مقدس رد نمی کند. با وجود اینکه به این عقیده ایمان دارد، او می خواهد نشان دهد که چگونه "طراحی خدا برای تحقیقات علمی قابل دسترسی است". به همین ترتیب، کتاب باید برای همه مومنین متفکر مورد توجه باشد.
Amazon Amazon

قسمت هایی از کتاب پیدایش جهان (لذت متن)
باید مطمئن شویم که قضاوت معیار مشخصه پیچیدگی، مانند هر معیار دیگری، منطبق با واقعیت است. به آزمایش های پزشکی توجه کنید. هر آزمایش پزشکی یک معیار است. آزمایش پزشکی قابل اعتماد باید وقتی که بیماری وجود دارد، آن را شناسایی کند و وقتی وجود ندارد، آن را شناسایی نکند. متاسفانه، هیچ آزمایش پزشکی کاملا قابل اعتمادی وجود ندارد و بنابراین بهترین کار ممکن این است که ما نسبت مثبت و منفی های کاذب را تا حدامکان پایین نگه داریم. نه فقط آزمایش های پزشکی، بلکه همهٔ معیارها با مشکل مثبت ها و منفی های کاذب مواجه اند. هدف معیار آن است که افراد را با توجه به گروه هدف (در مورد آزمایش های پزشکی، آن هایی که بیماری خاصی دارند)، طبقه بندی کند. وقتی معیار ما فردی را در گروه هدف قرار می دهد، در صورتی که نباید آن جا باشد، یک مثبت کاذب ایجاد می کند. برعکس، وقتی معیار از قراردادن کسی که باید در گروه هدف قرار گیرد، باز می ماند، یک منفی کاذب ایجاد می کند. اکنون اجازه دهید این مشاهدات را به معیار مشخصه پیچیدگی ربط دهیم. این معیار ادعا می کند که طراحی را شناسایی می کند. آیا این معیار قابل اعتمادی است؟ گروه هدف این معیار هر آن چیزی است که علت هوشمند دارد. این معیار چه قدر در نسبت دادن چیزها به گروه هدف و حذف صحیح شان از گروه هدف دقت دارد؟ چیزهایی که ما می خواهیم توضیح دهیم، داستان های علّی دارند. در برخی از آن داستان های علّی، علیت هوشمند ضروری است، در حالی که در بقیه غیرضروری است. یک لکهٔ جوهر را می توان بدون کمک علیت هوشمند توضیح داد ولی جوهری که برای تشکیل یک متن بامعنا فراهم شده را نمی توان این گونه توضیح داد. هنگامی که معیار مشخصه پیچیدگی چیزی را به گروه هدف مربوط می کند، آیا می توانیم یقین کنیم که علت هوشمند دارد؟ اگر نه، آن گاه با مشکل مثبت کاذب مواجه می شویم. از طرفی، وقتی این معیار از نسبت دادن چیزی به گروه هدف باز ماند، آیا می توانیم مطمئن باشیم که هیچ علت هوشمندی پشتش نیست؟ اگر نه، آن گاه با مشکل منفی کاذب روبه رو می شویم. ابتدا به مشکل منفی کاذب توجه کنید. هنگامی که معیار مشخصه پیچیدگی از شناسایی طراحی در یک چیز باز می ماند، می توانیم مطمئن باشیم که هیچ علت هوشمندی پشتش نیست؟ پاسخ منفی است. برای فهمیدن این که چیزی طراحی شده نیست، این معیار قابل اعتماد نیست. منفی کاذب در این جا مشکل ساز است. گرچه این مشکل منفی کاذب به شناسایی علل هوشمند محدود است.