کتاب تحلیل رفتار متقابل

TA Today
(تاملی در روان شناسی تجربی)
کد کتاب : 16152
مترجم :
شابک : 978-9646839557
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 576
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 36
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تحلیل رفتار متقابل اثر یان استوارت

کتاب "تحلیل رفتار متقابل" الگویی برای درک شخصیت ، روابط و ارتباطات انسانی است. این مفهوم اولین بار توسط "اریک برن" ارائه شد. از آن زمان ، تحلیل رفتار متقابل همچنان به رشد خود ادامه می دهد. این تئوری گسترش یافته ، مجددا ارزیابی شده و بر اساس مشاهدات آزمایش شده است. در سال های پس از مرگ برن در سال 1970 ، محققان تحلیل رفتار متقابل ، مفاهیم و فنون جدیدی را معرفی کردند که اکنون در مرکز این رشته قرار دارند. امروزه تحلیل رفتار متقابل که در سطح بین المللی شناخته شده است به عنوان یک گرایش حرفه ای شناخته می شود و با هدف افزایش کارایی به زمینه های متنوعی همچون روان درمانی ، مشاوره ، آموزش ، ارتباطات و آموزش های مدیریتی کمک می کند.
کتاب "تحلیل رفتار متقابل" به قلم "یان استوارت" سال های متمادی است که به عنوان یکی از متون استاندارد به دانشجویان تدریس می شود ، دلیل اصلی آن ،متن جامع و قابل درک بودن کتاب است. بخش هایی از کتاب وجود دارد که به پزشکان حرفه ای تر اختصاص داده شده است ، اما اگر آن بخش ها برایتان قابل درک نباشد ،نویسنده با باز کردن مطالب علمی در بخش های بعدی ،مطلب را برای شما قابل درک می کند. این کتاب شامل تمریناتی است که در انتهای هر بخش برای خواننده وجود دارد ، اما هیچ جایی پاسخ سئوالات داده نشده است، بنابراین می توانید با خواندن کتاب پاسخ های صحیح را تعیین کنید. این کتاب دقیقا ،کتابی مناسب برای مطالعه در زمان خواب است و مانند یک کتاب درسی ، متراکم است .

کتاب تحلیل رفتار متقابل

قسمت هایی از کتاب تحلیل رفتار متقابل (لذت متن)
شخص با دوری گزیدن جسمی یا روانی از دیگران کناره گیری می کند؛ در این هنگام فرد حتی اگر در یک گروه قرار گرفته باشد، در تخیلات خود غرق می شود. هنگامی که شخصی به این طریق منزوی می شود، فقط جسم او در گروه حضور دارد، ولی با دیگران هیچ گونه ارتباط متقابلی ندارد. در این زمان فرد ممکن است در هر یک از حالت های شخصیتی سه گانه خود یعنی «والد»، «بالغ» و «کودک» قرار گیرد، اما واکنش و نشانه خارجی نداشته باشد. این حالت از ارتباط متقابل، خطر و ریسک روانی طرد شدن را ندارد و فرد از قبل تصمیم گرفته و آگاه است که در تبادل رابطه با دیگران خطر طرد شدن وجود دارد، بنابراین از آن اجتناب می ورزد. انزوا ممکن است یک تصمیم منطقی از ناحیه «بالغ» باشد، زیرا انسان نیاز دارد که در برخی مواقع تنها باشد، استراحت کند و با تفکر به بررسی زندگی خود بپردازد. این نوع انزوا با آن گوشه گیری که ذکر شد، تفاوت دارد و برای رشد انسان ضروری است. گاهی دوری گزیدن از طریق حواس پنج گانه صورت می گیرد؛ به عنوان مثال به کسی یا جایی نگاه می کنیم، ولی او را نمی بینیم یا صدایی را نمی شنویم و یا احساسی وجود دارد، اما آن را حس نمی کنیم.