کتاب فروپاشی

Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed
چگونه جوامع راه فنا یا بقا را بر می گزینند
کد کتاب : 1696
مترجم :
شابک : 978-600-7439-02-9
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 656
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

جرد دایموند، برنده جایزه پولیتزر

مستندی در سال 2010 بر اساس این کتاب ساخته شده است.

معرفی کتاب فروپاشی اثر جرد دایموند

کتاب فروپاشی، اثری نوشته ی جرد دایموند است که اولین بار در سال 2005 به انتشار رسید. چه چیزی باعث شد برخی از بزرگترین تمدن های گذشته به ویرانه تبدیل شوند و از سرنوشت آن ها چه چیزهایی می توانیم بیاموزیم؟ جرد دایموند برای پاسخ به این سوالات، نظریه ای جامع و جهانی را از طریق مجموعه ای از روایت های تاریخی-فرهنگی شگفت انگیز ارائه می کند. از فرهنگ های «پلینزی» در جزیره ی ایستر گرفته تا تمدن های بزرگ آمریکایی همچون «آناسازی» و «مایا» و همچنین وایکینگ های گرینلند، دایموند به شناخت الگوهای زوال و فروپاشی تمدن ها می پردازد. آسیب های زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، رشد سریع جمعیت و تصمیمات سیاسی نادرست، همگی جزء عوامل تأثیرگذار در سقوط این جوامع به شمار می آیند، اما جوامعی دیگر برای این مشکلات، راه حلی یافتند و به بقای خود ادامه دادند. انسان مدرن نیز با مشکلات مشابهی مواجه است و با فهم و تحلیل سرنوشت گذشتگان، می توان راه غلبه بر آن ها را یافت.

کتاب فروپاشی

جرد دایموند
جرد دایموند، زاده ی 10 سپتامبر 1937، دانشمند و نویسنده ای آمریکایی است.دایموند در بوستون به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هاروارد در سال 1958 و دکترای خود را در فیزیولوژی و بیوفیزیک غشاء از دانشگاه کمبریج در سال 1961 گرفت. دایموند پس از فارغ التحصیلی از کمبریج، به عنوان محقق به دانشگاه هاروارد بازگشت و تا سال 1965 در آنجا به فعالیت ادامه داد. او در سال 1968 استاد فیزیولوژی دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا شد. دایموند در سال 1999 مدال ملی دانش را کسب کرد و در سال 2009 دکترای اف...
نکوداشت های کتاب فروپاشی
Brilliant, illuminating, and immensely absorbing.
درخشان، روشنگرانه و فوق العاده جذاب.
Goodreads

One of the essential books of our time.
یکی از کتاب های ضروری عصر ما.
Penguin Random House Penguin Random House

Packed with insight and written with clarity and enthusiasm.
سرشار از خرد و با نثری واضح و پرشور.
Businessweek

قسمت هایی از کتاب فروپاشی (لذت متن)
یکی از مزایای تاریخ گذاری از روی حلقه های درختی این است که پهنا و زیرساخت هر حلقه، می تواند بازتاب میزان باران و فصلی باشد که در آن سال خاص باران باریده است. بنابراین، مطالعه ی حلقه ی درختی از سویی امکان می دهد که آب و هوای گذشته را بازسازی کرد؛ مثلا سلسله حلقه های پهن نشان دهنده ی دورانی مرطوب است، و سلسله ای از حلقه های باریک نشانگر دوران خشکسالی. بدین ترتیب، بررسی حلقه های درختی می تواند تاریخ گذاری دقیق و منحصر به فرد، و همچنین اطلاعات تفصیلی زیست محیطی جنوب غربی را در اختیار باستان شناسان قرار دهد.

بسیاری از ویرانه های مایا، با معابد و ساختمان های عظیم، هنوز در محاصره ی جنگل و به دور از قرارگاه های کنونی است. با این حال، آن ها زمانی از پیشرفته ترین تمدن های بومیان آمریکایی پیش از ورود اروپاییان به دنیای جدید محسوب می شدند، و تنها تمدنی بودند که دارای بسیاری متون رمزگشایی شده است. در مناطقی که امروز کمتر کشاورزی می تواند در آن زندگی و کشاورزی کند، مردمان عهد باستان چگونه می توانستند پشتیبان جوامع شهری باشند؟ تاثیر شهرهای مایا بر زندگی امروز فقط به واسطه رازها و زیبایی شان نیست، جایگاه باستان شناختی «ناب» آن جاست که وقتی خالی از سکنه شدند، برخلاف بسیاری دیگر از شهرهای باستانی، از قبیل تنوچتیتلان پایتخت امپرواتوری آزتک (که اکنون زیر شهر مکزیکوسیتی مدفون شده است) و همین طور رم، ساختمان های بعدی آن ها را نپوشاندند.

نخستین انسان هایی که به قاره ی آمریکا رسیدند و از راه شکار زندگی می کردند، در یازده هزار سال پیش از میلاد و شاید هم پیشتر از آن، وارد جنوب غربی ایالات متحده شدند. این تلاشی بود برای مهاجرنشین کردن دنیای جدید از جانب آسیا به وسیله ی مردمانی که نیاکان بومیان کنونی آمریکا بودند. به دلیل کمبود گونه های گیاهی و حیوان های وحشی که بتوان آن ها را اهلی کرد، کشاورزی در جنوب غرب ایالات متحده به طور بومی پدید نیامد.