کتاب ایران و سازمان سیا

Iran and the CIA
بازنگری در سقوط دولت مصدق
کد کتاب : 17500
مترجم :
شابک : 978-6002531377
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 396
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران و سازمان سیا اثر داریوش بایندر

"ایران و سازمان سیا" به قلم "داریوش بایندر" اثری است که به "بازنگری در سقوط دولت مصدق" می پردازد. با گذشت چندین دهه از واقعه ی سقوط دولت دکتر "محمد مصدق" در کودتای 28 مرداد سال 1332 این رویداد تاریخی هنوز توجه بسیاری از مورخان و مفسران تاریخی و سیاسی را به خود جلب می کند. "داریوش بایندر" در کتاب "ایران و سازمان سیا"، تحلیلی متفاوت را از دریچه ی نگاه انتقادی به اسناد بایگانی شده ی سازمان سیا و وزارت خارجه ایالات متحده ی آمریکا صورت می دهد و با وجود پذیرش نقش آمریکا و انگلیس در شکل گیری کودتا، کفه ی ترازو را در بحث عوامل داخلی، سنگین تر می داند. به این ترتیب برخلاف تصور عامه که دخالت خارجی را عامل اصلی سقوط دولت دکتر مصدق به حساب می آوردند، "داریوش بایندر" در "ایران و سازمان سیا" یک پژوهش نوین را بدون پیش داوری های ایدئولوژیک و سیاسی سازمان می دهد.
"ایران و سازمان سیا" متشکل از هشت فصل می باشد که فصل نخست آن زمینه های سیاسی، نفوذ بیگانگان، نقش حزب توده، بحران آذربایجان و مواردی از این دست را بررسی می کند. فصل دوم به روی کار آمدن دکتر مصدق و بحران نفت اشاره داشته و فصل سوم شکل گیری دولت دوم مصدق را تشریح می کند. در فصل چهارم، قرار گرفتن دولت دکتر مصدق در سراشیبی سقوط مطرح می شود و این جریان تا سرنگونی آن در فصل پنجم کتاب "ایران و سازمان سیا" از "داریوش بایندر" ادامه دارد. نویسنده در فصل ششم کتاب، کودتای 28 مرداد را موشکافی می کند و در فصل هفتم جرقه ی این جریانات و حلقه ی گمشده ی آن را بررسی می کند. نهایتا در فصل هشتم این کتاب، خلاصه ای از موارد مطرح شده ارائه می شود و یک نتیجه گیری کلی از دلایل شکست دکتر مصدق صورت می گیرد.

کتاب ایران و سازمان سیا

دسته بندی های کتاب ایران و سازمان سیا
قسمت هایی از کتاب ایران و سازمان سیا (لذت متن)
در سال ۱۳۷۹/۲۰۰۰تاریخچه سری و داخلی سیا در نیویورک تایمز درز کرد که اولین گزارش رسمی از عملیات سیا در ایران طی سال ۱۳۳۲ / ۱۹۵۳ بود . بیشتر حجم این گزارشی که درست یک سال پس از آن واقعه نوشته شده ، به عملیات تی پی آژاکس می پردازد که به توطئه کودتای نافرجام علیه مصدق در واپسین ساعات ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ / ۱۵ اوت ۱۹۵۳ معروف است . پوشش تاریخچه داخلی از حوادث پس از این اقدام به کودتا و ارتباط آنها با فعالیت های انجام شده توسط ایستگاه سیا در تهران ، عمدا مبهم است . تاریخچه داخلی سیا عمدا بسیاری از چیزها را جا انداخته و حتی ارتباط عملیات سیا در تهران و حوادث حاصل از سقوط دولت مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را پنهان داشته است . این امر متناقض با سند سیا است که نشان دهنده اظهارات عاملان میدانی و به خصوص کیم روزولت است ، ولی خواننده ای که اطلاعات وسیعی ندارد . شاید به راحتی گزارش را تأیید ادعاهای بعدی روزولت فرض کند.