کتاب دغدغه ایران

Iran Concerns
راه هایی به سوی آزادی ، امنیت
کد کتاب : 17996
شابک : 978-9642141951
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 508
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دغدغه ایران اثر محمد فاضلی

"دغدغه ایران" کتابی است از "محمد فاضلی"، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که در آن "راه هایی به سوی آزادی ، امنیت" را مورد ارزیابی قرار می دهد. وی در بخش اول این کتاب به سیاست گذاری های عمومی و عقلانیت توسعه می پردازد و در این راستا مسائلی همچون پایان دادن به کلی گویی، موفقیت های کوچک، دولت فروتن، درس های آموخته شده از حادثه ی پلاسکو، ورشکستگی در سیاست گذاری، حق گفت و گو و هم اندیشی ملی پیرامون قیمت ارز، بودجه ریزی جنگلی، معادن، توسعه و اشتغال، ایرانیان و مهاجرت بین المللی را تجزیه و تحلیل می کند.
او در بخش دوم به اصلاحات اداری و حکمرانی اشاره می کند و مواردی چون چالش فیش های حقوقی، شفافیت در رای گیری مجلس، فساد و چرخه ی تولید مدیران فاسد را بررسی می کند. در بخش سوم کتاب "دغدغه ایران" از "محمد فاضلی" که به آب و محیط زیست اختصاص دارد، به سدها و توسعه و توهماتی که پیرامون مساله ی آب در ایران وجود دارد پرداخته می شود و بخش چهارم درباره ی سیاست صحبت می کند. بخش پنجم به سیاست اجتماعی اختصاص دارد و با بحث پیرامون نظام رفاهی کشور، واقعیت اجتماعی میان مایگی را توصیف می کند. بخش ششم در نقد اجتماع و فرهنگ نوشته شده و از آموزش پرورش گرفته تا روایت های سطح بندی شده ی عاشورا، موارد عمده ی فرهنگی و اجتماعی را به نقد می کشد. بخش پایانی کتاب "دغدغه ایران" به مسائل و راهکارها اختصاص دارد و در این راستا، برای بسیاری از مسائلی که در طول کتاب هم ذکر شد، راهکارهای منطقی و کاربردی را ارائه می دهد.

کتاب دغدغه ایران

محمد فاضلی
محمد فاضلی (متولد ۱۳۵۳ در اراک) جامعه‌شناس ایرانیاست. او از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود. از دیگر سوابق او می‌توان به استادیاری دانشگاه شهیدبهشتی و ریاست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی اشاره کرد.
دسته بندی های کتاب دغدغه ایران
قسمت هایی از کتاب دغدغه ایران (لذت متن)
سیاست داخلی کشور در یکی از پر مناقشه ترین اوضاع خود در چهار دهه گذشته قرار دارد . فقدان اجماع سیاسی ، رقابت های گروه های سیاسی را از ورود به فاز « تفکر سیاستی » باز داشته است . اصل ، دست یافتن به قدرت است بدون آن که تصویر روشنی از سیاست های حل مسائل وجود داشته باشد . آیا به راستی ما می دانیم سیاست های مد نظر گروه های اصلاح طلب با اصول گرا برای حل مسائلی نظیر بحران آب، فرسایش خاک، ناپایداری مالی صندوق های بیمه ای و بهداشت و درمان با خروج از رکود چیست؟ آیا این گروه ها مانیفست اقتصادی ، اجتماعی ، محیط زیستی یا فرهنگی روشنی دارند و ابتکار عمل خاصی را برای پیش روی مردم قرار داده اند.