کتاب ارزیابی تاثیرات اجتماعی

Social Impact Assessment
سیاست ها، برنامه ها و طرح ها
کد کتاب : 18503
شابک : 978-6006662107
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 324
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ارزیابی تاثیرات اجتماعی اثر محمد فاضلی

"ارزیابی تاثیرات اجتماعی" اثری است به قلم "محمد فاضلی" که در آن به تبیین "سیاست ها، برنامه ها و طرح ها" می‌پردازد. توسعه، شکل‎گیری جهانی چند بعدی است که به طور غیرقابل انکاری توسط دایره‌ای از ارزش‌ها احاطه شده است. عوامل آن مردم هستند و میزان نیازهای اصیل این افراد، تعیین کننده جهت و جوهر رشد است. این یک مقوله کیفی است و میل به افزودن نشانگرهای کمی، گاهی تنها یک حیله است. سعادت هدف پیشرفت است و شادمانی، اصلی است که از لذت مادی تا کمال معنوی و عرفان و لذت تعهد به ارزش‌های انسانی و تاریخی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. از طرفی سنت اساس توسعه است و این شناخت آگاهانه از جنبه‌های اصیل تاریخ، دانش، فرهنگ، محیط‌زیست و احساس یک ملت نشات می‎گیرد. با این تعاریف توسعه در اختیار ماست، نه اینکه ما را قربانی بدل‌های دروغین خود کند.
"محمد فاضلی" اظهار می‎دارد که توسعه تا وقتی که با هدف‌های کمی و دستیابی به مراتب بالاتر رشد اقتصادی تعریف می‌شد و تنها شاخص‌های ارزیابی آن، عدد و رقم‌های نرخ رشد درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی و سرمایه‌گذاری بودند، باید از ابزارهای علوم اقتصادی برای برآورد آن استفاده می‌شود. اما هم اکنون برای بیش از سه دهه، ایده‌های متعددی از توسعه به ما ارائه می‌شود که معانی جدیدی پیدا کرده‌اند، علی‌رغم این واقعیت که حوزه مفاهیم صرفا اقتصادی از پیشرفت همچنان گسترده است.
"ارزیابی تاثیرات اجتماعی" نشان می‌دهد که اگر مفهوم انسانی-اجتماعی‌تری از توسعه، طی چهل سال گذشته پدیدار شده است و پیامدهای این مفهوم جدید مسائل دیگری را برای تحلیل توسعه به وجود آورده است، چطور می‌توان از آن برای پیشبرد به سوی تحقق مفاهیم استفاده کرد و فاصله بین وضعیت موجود و سناریوی مورد نظر را محاسبه کرد.

کتاب ارزیابی تاثیرات اجتماعی

محمد فاضلی
محمد فاضلی (متولد ۱۳۵۳ در اراک) جامعه‌شناس ایرانیاست. او از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود. از دیگر سوابق او می‌توان به استادیاری دانشگاه شهیدبهشتی و ریاست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی اشاره کرد.
دسته بندی های کتاب ارزیابی تاثیرات اجتماعی
قسمت هایی از کتاب ارزیابی تاثیرات اجتماعی (لذت متن)
بدیهی است که در مواجهه با پدیده ای نظیر ریزگردها که عللی ساختاری و درازمدت دارند، هیئت دولتی بلندپایه قادر به کار خاصی نیست و این گونه سفرها اگرچه توام با تصمیماتی برای مقابله با پدیده های مخرب محیط زیستی هستند، اما بیشتر برای آرام کردن مردم و پیشگیری از بروز تنش های بیشتر انجام می شوند. سوال مهمی که امروز جامعه باید به آن پاسخ دهد این است که آیا زمانی که سدها، مزارع توسعه کشت نیشکر، مجتمع های صنایع آب بر، توسعه کشاورزی فراتر از حد توان اکولوژیک منطقه، خشکاندن تالاب ها برای عملیات صنعتی و استخراج نفت و سایر اقدامات در خوزستان انجام می شد، ارزیابی دقیقی از پیامدهای محیط زیستی آن ها و نارضایتی اجتماعی ناشی از آن ها صورت گرفت؟ سوال درباره ارزیابی تاثیر اجتماعی را می توان از آنچه امروز در استان خوزستان می گذرد فراتر برد و پرسید آیا به هنگام تصمیم گیری درباره طرح هدفمندی یارانه ها، طرح تحول جامع نظام سلامت، صدور دفترچه بیمه سلامت ایرانیان برای حدود یازده میلیون نفر، تصمیم به توسعه کمی آموزش عالی، تصمیم برای بارگذاری جمعیتی در شهر تهران، فروش تراکم و صدور مجوزهای ساخت وساز در این شهر در مقیاس گسترده، بومی گزینی دانشجویان، تلاش برای کم کردن سن بازنشستگی زنان، ایجاد مناطق آزاد تجاری، و ساخت پروژه عظیم مسکن مهر، ارزیابی تاثیر اجتماعی انجام شده است؟