کتاب در فضیلت مدنیت

In the virtue of civilization
نگاهی به نامدنیت های سیاسی و اجتماعی در ایران
کد کتاب : 6198
شابک : 9786005757064
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 269
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

آسیب شناسی اجتماعی ایران (۳)

معرفی کتاب در فضیلت مدنیت اثر حسن قاضی مرادی

یکی از آثار قاضی مردای در آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان، «در فضیلت مدنیت» است که به واکاوی مفهوم مدنیت در اندیشه سیاسی و اجتماعی می پردازد. در پشت جلد، اثر چنین معرفی شده: «در این رساله، مدنیت و نامدنیت، مفاهیمی سیاسی-اجتماعی در نظر گرفته شده است. هدف از رساله، با تأکید بر برخی از وجوه این دو مفهوم، پرداختن به وجوهی از نامدنیت های سیاسی و اجتماعی در ایران است. در فصل نخست کتاب با بررسی مختصر مهم ترین هنجارهای مدنیت، دو وجه سیاسی و اجتماعی این مفهوم و، در ارتباط با آن، دو وجه سیاسی و اجتماعی نامدنیت معرفی می شود. فصل دوم شامل بررسی برخی از جلوه های نامدنیت سیاسی و اجتماعی در جامعه ما است. پی گفتار کتاب نیز بحثی است درباره گسترش حوزه عمومی به عنوان عامل مهم گسترش و تحکیم مدنیت...»

یکی از نمونه های خواندنی فصل دوم کتاب، آنجاست که نویسنده نشان می دهد چرا و چگونه تحزب و فعالیت های سیاسی که اساس دموکراسی اند، به فرقه گرایی فروکاسته می شود و نیروهای سیاسی ایران (اعم از موافق و مخالف) ناتوان از کار جمعی و مبارزه دموکراتیک، نفی دیگری را در دستور کار قرار می دهند.

کتاب در فضیلت مدنیت

حسن قاضی مرادی
حسن قاضی مرادی (متولد ۱۳۳۲، تهران) پژوهش گر حوزه جامعه شناسی و مترجم ایرانی است.پژوهش های او عمدتا در حوزه روانشناسی اجتماعی مردم ایران و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است.