کتاب خرم آباد

Hurramabad
کد کتاب : 18601
مترجم :
شابک : 978-6222086565
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

برنده جایزه آنتی بوکر سال 1998

برنده جایزه دولتی فدراسیون روسیه سال 2000

معرفی کتاب خرم آباد اثر آندری ولوس

خرم آباد نام کتابی است که برنده جایزه ی معروف آنتی بوکر در سال 1998 است. داستان این کتاب درگیری های خونینی را توصیف می کند که در آن روس ها در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناچار به خروج از تاجیکستان خارج شدند. عنوان کتاب یک شهر اسطوره ای سرشار از شادی و خوشبختی می باشد که مملو از آب های تازه و سایه ی درختان است. هنگامی که جنگ داخلی در کشور آغاز می شود بسیاری از روس ها تمایلی به خروج از خانه شان ندارند اما زندگی عادی به تدریج در این شهر ازبین می رود و ظلم و مرگ جایگزین آن می شود. این جهان در حال تغییر زمینه ساز رمان قدرتمندی به قلم اندری ولوس می شود. او به طرز ماهرانه ای تصاویر جادویی از صحنه های جنگ خیابانی، مکالمات مردم در کوچه و بازار ها، اظهار نظر های پیر مردان خردمند و داستان زندگی مردم ساده روس و تاجیکی را نمایش می دهد. اندری ولوس دارای نثری شاعرانه است که با تفکرات روانشناختی آمیخته شده است. در این رمان بیشتر از روس ها تعریف شده اما نویسنده تلاش کرده است که داستان تراژدی مردمان دهه ۹۰ تاجیکستان را نیز توصیف کند. داستان ها جالب و ساختاربندی خوبی دارند و هم از لحاظ زمانی و هم مکانی با هم پیوستگی دارند با وجود آنکه ممکن است چند صفحه برای جهت گیری ذهن خوانندگان طول بکشد ، ترجمه کاملا خواندنی است. کمی به صراحت برای خواننده بیان شده است. نام کتاب برگفته از افسانه های کهن است که نباید با شهر خرم آباد در ایران اشتباه گرفته شود بلکه منظور نویسنده از این شهر، دوشنبه پایتخت تاجیکستان است.

کتاب خرم آباد

آندری ولوس
"آندری ولووس (متولد سال 1955) فقط در بین خوانندگان روسی مشهور شد، پس از آنكه وی به خاطر جایزه معتبر ادبی ایتالیایی" مسكو-پنه "به خاطر سری داستانهای درهم تنیده خود تحت عنوان" سه گانه خرم آباد "(Хуррамабадскую трилогию) در سال 1998 اعطا شد. (برندگان قبلی این جایزه شامل والنتین راسپوتین، فاضل اسکندر، لیودمیلا پتروشفسویا، و لیودمیلا اولیتسایا) یک سال بعد آندری ولوس جایزه ادبی حتی معتبر تری به نام "آنتی بوکر" را به دست آورد و او آن را بر اساس نسخه خطی برای رمان آن زمان هنوز منتشر نشده خرم آباد، بد...
نکوداشت های کتاب خرم آباد
Volos creatively continues the tradition of austere realism in Russian literature. His prose has been praised for its economical but expressive language, especially in the dialogues, for its sharp psychological insights and evocative descriptions of national traditions
ولوس به طور خلاقانه ای رئالیسم سنتی ادبیات روسیه را ادامه می دهد. نثر او به خاطر کوتاه بودن جملات اما پر معنا و مفهوم بودن به خصوص در دیالوگ ها، به خاطر بینش عالی روانشناختی و توصیف های تحریک آمیز از سنت های ملی مورد تقدیر قرار گرفته.
Ex Libris

Volos narrows the perspective of his narrative to the emotional experience of a few eye-witnesses and so creates an extraordinarily vivid and multifaceted atmosphere.
ولوس چشم انداز روایت خود را به تجربه عاطفی چند شاهد عینی نزدیک می کند و بنابراین فضایی فوق العاده زنده و چند وجهی ایجاد می کند.
Frankfurter Allgemeine Zeitung

Where is Tajikistan? Is it far away? Not at all. Volos writes so visually of this former Soviet republic it's as if it were around the corner
تاجیکستان کجاست؟ آیا دور است؟ اصلا. ولوس چنان بصری از این جمهوری شوروی سابق می نویسد که گویی در همین گوشه و کنار است
Tages Anzeiger

قسمت هایی از کتاب خرم آباد (لذت متن)
یا امپراتوری شر. اصطلاحی بود که اولین بار توسط رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا در ژوئن سال ۱۹۸۲ برای نام بردن از اتحاد جماهیر شوروی استفاده شد این سخن دور جدیدی از رقابت ها را میان دو بلوک آغاز کرد و به جنگ سرد شدت بخشید. این اصطلاح در اواخر جنگ سرد نقش مهمی داشت. با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی از این اصطلاح استفاده های دیگری هم شده است.

عبارتی بود که در زمان شوروی در توصیف اتحاد جمهوری های مختلف تحت عنوان « اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی » به کرات استفاده می شد و این اتحاد را اتحادی جاودان می دانستند.

از این اصطلاح نیز اکثر اوقات با عنوان « سوسیالیسم همیشه پیروز » در زمان شوروی یاد می شد که نویسنده این کتاب از این عبارات به عنوان کنایه استفاده کرده است.