کتاب مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی

Hermeneutics
کد کتاب : 18890
شابک : 978-9643729097
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی اثر مهیار علوی مقدم

هرمنوتیک، گامی دربرابرجزمیت‌اندیشی: سدهٔ بیستم، باتمام دستاوردهای علمی و فرهنگی، جنگ‌های ویرانگر، جزم‌اندیشی‌های هراس‌انگیز و انگاره‌هایی که محتوم و قطعی می‌نمودند به پایان رسید و هزارهٔ سوم و سدهٔ بیست و یکم، با نقد عقل مدرن و رواج نسبیت باورها آغاز شده است. این سده، بی‌گمان، جلوه‌گاه رنگین کمان صداها خواهد بود و در آن، بازنگری در رازهای جهان هستی، کثرت‌گرایی، شالوده‌شکنی و تاویل مفاهیم، بنیان نظری فرهنگ جهانی خواهد شد.

در این میان، رویکردی مانند هرمنوتیک، در حقیقت گامی است به سوی ستیز در برابر جزمیت اندیشی‌های گذشته و بازتاب نسبیت گرایی‌های دوران معاصر. از این روست که مباحثی مانند چند گانگی معنایی، عدم قطعیت معنا و مرکزیت‌زدایی که در پی، به آن‌ها خواهم پرداخت، از جمله هسته‌های اصلی رویکرد هرمنوتیک به شمار آید، به ویژه که پرسش‌های هرمنوتیکی، در بنیان‌های خود از فلسفه سرچشمه می‌گیرد و هر پرسشی که در ذهن آدمی از حقیقت‌جویی مایه می‌گیرد، بی‌گمان با مطلق‌گرایی به ستیز برمی‌خیزد.

کتاب مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی

مهیار علوی مقدم
مهیار علوی مقدم متولد سال 1344، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری می باشد. وی دارای کارشناسي زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه فردوسي مشهد، 1372، كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه فردوسي مشهد: نظريه‌هاي نقد ادبي معاصر، 1375، و دكتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه فردوسي مشهد: هرمنوتيك، مباني معناشناسي فهم متن و نقد و تحليلِ شرح‌هاي تأويل‌گراي حافظ است.
دسته بندی های کتاب مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی