کتاب آشنایی با نقد ادبی

Introduction to Literary Criticism
خلاصه ای از کتاب «نقد ادبی» است.
کد کتاب : 5633
شابک : 978-2000207689
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 508
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با نقد ادبی اثر عبدالحسین زرین کوب

"آشنایی با نقد ادبی" اثری است از استاد "عبدالحسین زرین کوب" که طی آن از مبانی نقد ادبی گرفته تا روش‌های مختلفی را که نقد ادبی توسط آن صورت می‌گیرد، به اختصار بیان می‌کند.
برای درک پیشرفت نظریه و نقد ادبی، کتاب "آشنایی با نقد ادبی" به قلم استاد "عبدالحسین زرین کوب" یک مقدمه‌ی بسیار ضروری به حساب می‌آید. او به خوبی توضیح می‌دهد که ادبیات هرگز از حوزه عمومی جدا نیست و برای درک یک دوره، خواندن ادبیات متعلق به آن دوره بسیار مهم است و عکس این قضیه هم صدق می‌کندد.
تلاش برای تعریف ادبیات در آثار ادبی، زمانی موفقیت‌آمیز می‌شود که نقد به درستی صورت گرفته باشد. در واقع هیچ تعریف واحدی از ادبیات وجود ندارد زیرا این تعاریف بیشتر از همه توسط مردم، عقاید و ایدئولوژی‌ها و ساختارهای اجتماعی شکل می‌گیرد. در کتاب "آشنایی با نقد ادبی"، تعریف ادبیات با در نظر گرفتن چندین تعریف ارائه شده که توسط چندین گفتمان انجام می‌گیرد، سپس این تعاریف زیر سوال برده می‌شود و در نهایت هر کدام به خوبی تشریح می‌شود.
هر یک از مکاتب ادبی، ادبیات را به شیوه خود تعریف کرده‌اند و گاه آن را محصول تخیل نویسندگان می‌دانند و گاه امری داوطلبانه و خلاقانه. اما اگر صحبت از واقعیت ادبیات باشد، در این تعاریف نمی‌گنجد. علاوه بر این، یک اثر هنری و هنرمند هیچ گاه از جامعه منزوی نمی‌شوند؛ به طوری که شکاف بین بینش شاعر و جامعه، توهمی بیش نیست. پس نقد ادبی، در هر مکتبی، امری ضروری است که دکتر "عبدالحسین زرین کوب" آن را نه تنها در گذشته و حال ایران، بلکه در جهان اسلام، یونان و روم نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب آشنایی با نقد ادبی

عبدالحسین زرین کوب
عبدالحسین زرین کوب ادیب، تاریخ نگار، منتقد ادبی، نویسنده، و مترجم برجستهٔ ایران معاصر است. آثار او به عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی شناسی شناخته می شود. وی از تاریخ نگاران برجستهٔ ایران است و آثار معروفی در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام دارد. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.زرین کوب بیش از چهار دهه در دانشگاه تهران، ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تدریس کرد و پس از انقلاب، با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری کرد، از جمله این...
دسته بندی های کتاب آشنایی با نقد ادبی
قسمت هایی از کتاب آشنایی با نقد ادبی (لذت متن)
تعداد زیادی از مباحث و مسایل عمده نقد ادبی از جمله بحث های مربوط به سنت ها، تاثیر و نفود، و تقلید و ابداع را در ضمن مرور به تاریخ نقد ادبی بهتر می توان درک کرد. شیوه های نقد اجتماعی، روانشناسی، اخلاقی و زیباشناسی را در رهگذار مسیر تاریخ نقد و نقادی آسان تر می توان تجربه کرد و نظریه های تازه تر را هم که مخصوصا به وسیله مدعیان نوجوئی. مورد تاکید بیش از حد معقول واقع شده است بهتر می توان از جریان تحول تاریخی اندیشه های انتقادی نتیجه گرفت یا ارزیابی نمود.