کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب

A Survey of Arab Political Thought
کد کتاب : 19322
شابک : 978-9640002803
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 209
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1977
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب اثر حمید عنایت

"سیری در اندیشه سیاسی عرب" اثری است از "حمید عنایت" که در آن به بررسی و ارزیابی اندیشه هایی که زمینه را برای جنبش های سیاسی ملت عرب در عصر حاضر فراهم نمودند، می پردازد. بازه زمانی که در آن "حمید عنایت" به تجزیه و تحلیل "سیری در اندیشه سیاسی عرب" پرداخته از زمان حمله ی "ناپلئون بناپارت" به مصر تا نزدیک به جنگ جهانی دوم را در بر می گیرد که چیزی حدود یک و نیم قرن می باشد. "حمید عنایت" در "سیری در اندیشه سیاسی عرب" بیش از اینکه به نقد عقاید بپردازد، آن ها را از نظرگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داده و هرگاه که موضوع بحث با تاریخ تفکرات سیاسی و اجتماعی ایران مرتبط بوده، به اجمال اشاره ای به آن ها نیز شده است.
"سیری در اندیشه سیاسی عرب" از پنج بخش و سه پیوست تشکیل شده که بخش نخست آن با عنوان "پیش درآمد روزگار نو"، به زمینه های فکری و اجتماعی و همچنین پیشگامی مصر و وضعیت شام پرداخته است. بخش دوم "پیروی از تمدن غرب" نام دارد و علاوه بر پرداختن به روشنفکران این زمان، کوشش فکری آنان را نیز تحت بررسی قرار می دهد. بخش سوم با عنوان "تجدد فکر دینی"، عملکرد افرادی همچون "سید جمال الدین اسد آبادی"، "شیخ محمد عبده"، "محمدرشید رضا"، "عبدالرحمن کواکبی" و "علی عبدالرزاق" را زیر ذره بین می برد. بخش چهارم به "وطن پرستی مصری" اختصاص یافته و بخش پنجم کتاب "سیری در اندیشه سیاسی عرب" به قلم "حمید عنایت"، "فرجام راه، آیین یگانگی" نام گرفته است. پیوست اول این اثر، شعر ونقل قولی از "شبلی شمیل" در ستایش پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) می باشد و پیوست دوم و سوم آن به ترتیب به مذهب "سید جمال الدین اسد آبادی" و آرای "علی عبدالرزاق" اختصاص دارند.

کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب

حمید عنایت
حمید عنایت (زادهٔ هشتم شهریور ۱۳۱۱ در تهران – درگذشتهٔ سوم مرداد ۱۳۶۱ خورشیدی)، پژوهشگر و مترجم حوزه علوم سیاسی و فلسفه سیاسی بود.مادر حمید عنایت، منتسب به خاندان قاجار پدرش، سید علی عنایت، مردی وطن‌دوست و فرزند یکی از روحانیون دوران مشروطه بود. خانواده او، مذهبی و از طبقه متوسط رو به بالا بودند. پدرش همراه عموها که در پی آغاز برنامه یکسان‌سازی فرهنگی حکومت رضاخان، لباس روحانیت را کنار گذاشته بودند، با گرفتن پروانه دفتر اسناد رسمی، محضرداری می‌کرد بنابراین او در خانواده&z...
دسته بندی های کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب
قسمت هایی از کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب (لذت متن)
موضوع این کتاب بررسی و سنجش اندیشه هایی است که زمینه جنبش سیاسی ملت های عرب را در زمان ما فراهم کرده است. پیدایی و باروری این اندیشه ها نزدیک به یک قرن و نیم - از حمله ناپلئون به مصر تا حدود جنگ جهانی دوم- زمان گرفت و چارچوب زمانی پژوهش ما نیز همین دوره است. نام عرب ملت های بسیاری را دربر می گیرد ولی در این کتاب، ما بیشتر به مصر و آن بخش از شام (یا به اصطلاح نویسندگان اروپایی «سوریه جغرافیایی») که امروزه به نام سوریه و لبنان شناخته شده است نظر داشته ایم. در این باره که چرا مصر و شام پیشگام جنبش عرب بوده اند در بخش نخست کتاب سخن خواهیم گفت، ولی بررسی این جنبش را از آن رو با حمله ناپلئون به مصر آغاز کرده ایم که این کشور پیش از سرزمین های دیگر عرب با غرب پیوستگی یافت و به خود آمد. روش اساسی کار ما در این کتاب، ضمن اشاره هایی به زمینه اجتماعی و اقتصادی مسائل، بررسی اندیشه هاست نه نقد آنها، و این روش از آن رو ضرورت داشته است که بسیاری از اندیشه های گرانی که از آنها سخن خواهیم گفت در ایران ناشناخته یا کم شناخته بوده اند. با این حال، هر گاه عقایدی که موضوع بحث بوده و با تاریخ اندیشه اجتماعی و سیاسی ایران مناسبتی داشته است، به اجمال به نقد آنها پرداخته ایم.