کتاب فلسفه ی داستایفسکی

On Dostoevsky
کد کتاب : 20317
مترجم :
شابک : 978-6004900041
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 143
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

فلسفه داستایفسکی
On Dostoevsky
کد کتاب : 20321
مترجم :
شابک : 978-9644890765
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه ی داستایفسکی اثر سوزان لی اندرسون

"فلسفه ی داستایفسکی" که به قلم "سوزان لی اندرسون" به رشته ی تحریر درآمده است، متنی است مختصر که دانش پژوهان را در درک تفکر و "فلسفه ی داستایفسکی" یاری می کند. به این ترتیب خوانندگان می توانند با بهره گیری از مطالب این کتاب به طور کامل تری در گفتگوهای حرفه ای مفید و هوشمند شرکت کرده و درک خود را از محتوای مدنظر بهبود بخشند. "فلسفه ی داستایفسکی" متعلق به مجموعه ای است که یادداشت های "بزرگان اندیشه" نام داشته و این مجموعه تا کنون تقریبا از صد عنوان تشکیل شده و هر یک از عناوین بر یک متفکر از دوران باستان تا به امروز تمرکز نموده است.
"داستایفسکی" علاوه بر این که نابغه ای در زمینه ی داستان نویسی به حساب می آید، نقش بی بدیلی در گره زدن داستان با فلسفه و تاثیر گذاشتن بر قلم نویسندگان پس از خود داشته است. وی با فلسفه پردازی در داستان، دغدغه های ذهن پیچیده ی خود را با زبان ساده تری ارائه می داد و به این ترتیب به نویسنده ای تبدیل شد که فرای زمان، با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کند.
"فلسفه ی داستایفسکی" به قلم "سوزان لی اندرسون" توسط فیلسوفی به نگارش در آمده که در فلسفه ی این اندیشمند بزرگ، تبحر خاصی دارد. همچون سایر کتاب های این مجموعه ، "فلسفه ی داستایفسکی" به شکل مختصر اما با بصیرت کافی، اطلاعاتی را در مورد تفکر یک فیلسوف برجسته ارائه می دهد که دانش پژوهان را قادر می سازد تا به نحو بهتر و با بازدهی بیشتری به مطالعه بپردازند و چه در کلاس درس، چه در جلسه ی امتحان و چه در مباحثات جدی، عملکرد بهتری در گفت و گو درباره ی "فلسفه ی داستایفسکی" داشته باشند.

کتاب فلسفه ی داستایفسکی

سوزان لی اندرسون
سوزان لي اندرسون دارای دکتری در رشته فلسفه می باشد. وی نوسنده ی کتاب هایی نظیرفلسفه کیرگگور،فلسفه داستایفسکی و ... می باشد.
دسته بندی های کتاب فلسفه ی داستایفسکی
قسمت هایی از کتاب فلسفه ی داستایفسکی (لذت متن)
در یادداشت های زیرزمینی مرد زیرزمینی پیامدهای دهشتناک آزاد نبودن را کشف کرده است؛ در جنایت و مکافات راسکول نیکوف پیامدهای دهشتناک آزاد بودن را به نمایش می گذارد. "این از آن موارد مشکوک عجیب خیالی است، موردی امروزی، واقعه ای که فقط در عصر ما می تواند رخ دهد، عصری که دل آدمی در آن تیره و چرکین شده است... عصری که در آن رفاه مادی را یگانه هدف زندگی می دانند و وعظش می کنند. این از آن مواردی است که ناشی از رویاهای برگرفته از کتاب هاست... ناشی از دلی که نظریه ها زیادی بی تابش کرده اند... او کشته است، دو نفر آدم را کشته است، به خاطر نظریه (بازپرس پورفیری پتروویچ در جنایت و مکافات) جنایت و مکافات از آنجایی می آغازد که یادداشت های زیرزمینی رها کرده بود. شخصیت محوری رمان، رادیون رامانوویچ راسکول نیکوف، دانشجوی سابق بیست و سه ساله ای است که گرفتار فقر و فلاکت است، او "خویشاوند روحی" مرد زیرزمینی است. امّا از یادداشت های زیرزمینی که به جنایت و مکافات می رسیم، طغیان انسان تنهای مغرور علیه "دیوارهایی" که طبیعت و جامعه برپا کرده اند از اندیشه به عمل می رسد (یا اگر سوءرفتار مرد زیرزمینی با لیزا را عمل به حساب آوریم، می توان گفت به عمل افراطی می رسد). در یادداشت های زیرزمینی، داستایفسکی این حکم را به کرسی می نشاند که انسان ها ذاتآ آزادند؛ در جنایت و مکافات، او پیامدهای دهشتناک احتمالی این آزادی را به ما نشان می دهد. انسان ها آزادند دست به جنایت های هولناک بزنند.

سه دلیل می توان آورد که چرا تلفیق فلسفه با داستان، فکر خوبی است: نخست، قالب داستانی به ما اجازه می دهد مناظری را که شبیه منظر خودمان نیستند تجربه کنیم و وارد ذهن و جان شخصیت هایی شویم که مثل ما فکر نمی کنند و دریابیم زیستن در شرایطی بسیار متفاوت از شرایط خود ما چگونه است. دوم، چون رساندن یک پیام در یک اثر داستانی خوب به شکل غیر مستقیم انجام می گیرد، خوانندگان باید فعّالانه در فرایند استدلال مشارکت جویند. در این جا پارادوکسی هم در کار است، زیرا می توان گفت عرضه ی ماهرانه ی غیر مستقیم یک پیام در یک اثر داستانی، شاید از طریق تأثیر بی واسطه بر ما، مستقیم تر از استدلال عقلانی آن پیام را به ما منتقل کند. دلیل آخر، تأثیر عاطفی و احساسی یک اثر داستانی خوب بسیار بیشتر از تأثیر آثار فلسفی معمول است؛ برای همین، اگرچه هر دو می توانند سوالات مهمی را مطرح کنند، اما اثر داستانی بیشتر ما را وا می دارد که پاسخی برای این سوالات فراهم آوریم.