کتاب چشم جان بین

Cheshme Jan Bin
ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم
کد کتاب : 22680
شابک : 978-6008987444
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 198
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب چشم جان بین اثر مازیار اسلامی

مازیار اسلامی با ارائه ی اثری با نام چشم جان بین، که با عنوان فرعی ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم به انتشار رسیده است، تاثیرات استتیک باقی هنرها بر هنر سینما را مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب که در واقع از مقاله ی آلن بدیو با نام سینما حرکت غلط، الهام گرفته شده، از ایده های مطرح شده در آن نوشتار بهره جسته و با بسط دادن مفاهیم ارائه شده، اثر زیبایی شناسانه ی رشته های دیگر هنری را بر سینما توضیح می دهد. بسیاری از ایده های مطرح شده در مقاله ی بدیو، بعد ها توسط خود او در نوشتارهای دیگرش نقض شده اما مازیار اسلامی به پتانسیل های مخفی این ایده ها جان می بخشد تا از طریق آن بتواند تصویری از آنچه سینما را می سازد، به خواننده ارائه کند.
بنابراین آنچه در این اثر با آن مواجه هستیم، یک بررسی نظام مند و تفصیلی از مقاله ی آلن بدیو است، که همچون یک کلاف پیچیده، سر نخ هایی به خواننده ارائه می دهد اما این رشته ممکن است در پیچیدگی و فشردگی کلاف، از دست مخاطب در برود. بنابراین در چشم جان بین، شاهد باز شدن این فشردگی ها و ایجاد تصویری روشن و واضح برای تجسم مه آلود بدیو هستیم. نکته ی قابل توجه دیگر، بازتعریف عناصر مهم سینمایی با ذکر مثال در آثار بزرگ ترین سینماگران جهان است. بدین مفهوم که عنصرهای کلیدی شکل دهنده ی سینما، ابتدا به شکل مشخص نقش سنجی می شوند و سپس علاوه بر تشبیه و معادل سازی نقش این عناصر در هنر هفتم با عناصر موثر در رشته های هنری دیگر، از نظریه های بزرگان کارگردانی وفیلم سازی نیز بهره برده می شود.

کتاب چشم جان بین

مازیار اسلامی
مازیار اسلامی (متولد ۱۳۴۹ در آبادان) مترجم، منتقد و پژوهشگر برجستۀ حوزۀ سینما و هنر ا‌ست. او به همراه مراد فرهادپور کتابی تحت عنوان «پاریس-تهران» دربارهٔ آثار عباس کیارستمی نوشت که انتقادهایی برانگیخت.همچنین مجموعۀ سینمایی «کینو_آگورا»، کاوش در مفاهیم و اصطلاحات بنیادی زیبایی شناسی سینما، با سرپرستی ایشان در نشر لگا منتشر شده است.
قسمت هایی از کتاب چشم جان بین (لذت متن)
الکساندر آستروک در مقاله ی تاریخی و دوران ساز خود «دوربین-قلم»، اهمیت کارگردان در پروسه فیلم سازی را هم تراز کار نویسنده در فرایند نوشتن می داند. مقاله آستروک یکی از نخستین کوشش های نظری برای تعیین نقشه تألیفی کارگردان در سینما و شأن و جایگاه فیلم ساز در کار خلاقانه فیلم سازی است. تاکید بر روح تعین بخش کارگردان که قادر است تمامی نیروهای خلاقه کار فیلم سازی یعنی فیلمنامه نویس، فیلمبردار، بازیگر و تدوینگر را به تصرف خود در آورد و در پایان، امضای خویش را پای اثر بگذارد. در این مقایسه، دوربین نوعی میانجی است که نقش تعیین کننده ی مستقلی در دلالت های نهایی تصاویر ضبط شده ندارد. دوربین نقشی معادل قلم دارد و صرفا ابزار و واسطه ای برای نگارش است. بنابراین، همچنان که نوشتن متن با قلم آبی یا مشکی، با خودنویس و یا با ماشین تحریر تفاوتی در ماهیت متن ندارد، در صورت بندی آستروک نیز دوربین صرفا ابزاری است در خدمت ذهنیت کارگردان. اما در صورت بندی آستروک، از دوربین (به رغم نقش تعیین کننده آن در مطالعات سینمایی) نکته مهمی نادیده می ماند: دوربین صرفا ابزار، میانجی یا واسطه نیست؛ دوربین فراتر از این تعریف، واجد نوعی آگاهی است؛ آگاهی خاصی که نه تنها آن را از آن آگاهی صلب، جامد و ثابت قلم متمایز می کند، بلکه آن را در تراز متفاوتی از آگاهی انسانی قرار می دهد.