کتاب فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی

The Dictionary of Myths and Fiction in Persian Literaturee
کد کتاب : 23450
شابک : ‎9789648637496‏
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 964
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی اثر محمدجعفر یاحقی

"فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی" اثری است به قلم دکتر "محمدجعفر یاحقی" که با تاکید بر مستندات و پژوهش ها، نشان می دهد در پس استعاره ها و زیبایی های ظاهری ادبیات و فرهنگ فارسی، چه پشتوانه ی حیرت انگیزی از افکار و اندیشه های شگرف وجود دارد. عناوین و موضوع های به کار رفته در "فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی"، بیشتر ارتباط این موضوعات را با عرصه ی فرهنگی و ادبی پس از اسلام نمایانگر هستند و به خواننده نشان می دهند که بدون آگاهی از این ابعاد پر رمز و راز و اشاره های کنایی، درک ابعاد مختلف هنر و فرهنگ نیز امکان پذیر نخواهد بود. جهت سهولت در استفاده از این فرهنگ، "محمدجعفر یاحقی" و تیم گردآورنده ی این اثر، تلفظ واژه های ضروری و نام لاتین اسامی خارجی را نیز ذکر کرده اند.
بسیاری از علاقه مندان به ادبیات هنگام مطالعه ی داستان و شعر، با شخصیت ها، روایت ها و مکان هایی که در اثر آمده آشنا نیستند؛ به همین دلیل شاید نتوانند به لایه های عمیقی تری از درک داستان دست پیدا کنند. بنابراین مطالعه ی آثاری همچون "فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی" از "محمدجعفر یاحقی"، می تواند روایات نهفته و اصطلاحات ناشناخته را به مخاطب بشناشاند و این چنین درک و لذت بیشتری در مواجهه با یک اثر، نصیب خواننده شود.
"فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی" به شکل الفبایی طراحی شده و هر توضیح و مرجع مورد نیازی به صورت مدخل ارائه شده است. در هر مدخل، مثال هایی از اشعار و متون ادبی ارائه شده تا درک موضوع راحت تر و شیرین تر بشود.

کتاب فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی

محمدجعفر یاحقی
محمدجعفر یاحقی زادهٔ ۱۳۲۶ در فردوس ، پژوهشگر و نویسندهٔ ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، عضو پیوستهٔ شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌ شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد است.
دسته بندی های کتاب فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی
قسمت هایی از کتاب فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی (لذت متن)
پس از آفرینش آدم، فرشتگان به درگاه خداوندی اعتراض کردند که این آدمیان با این کثرت گناهانشان، چگونه نزد تو قرب بیشتری دارند؟ پاسخ آمد که ایشان را چیزی است که ارزش بندگی شان را صد چندان عبادت شما می کند، و آن شهوت است، که ایشان دارند و شما نه. فرشتگان گفتند که امتحانی باید. پس سه تن را برگزیدند: عزازیل، هاروت و ماروت، تا بر صورت آدمیان به زمین آیند، و از گناهان آدمیان، از زنا و شرب خمر و افشای اسم اعظم اجتناب کنند و معلوم شود که بندگی با وجود شهوت چندان هم دشوار نیست. عزازیل پوزش خواست و منصرف شد. هاروت و ماروت بر سرزمین بابل فرود آمدند و مدتی در میان مردم به قضاوت نشستند. تا آن که زهره وشی زهره نام، به شکایت از شوی خویش به نزد ایشان آمد. دو فرشته دل بدو باختند و او از تفویض سر باز زد، الّا آن که اسم اعظم را برایش فاش سازند. و بعد در مجلس شراب و گناه، اسم اعظم را خواند و به آسمان بر شد، و دو فرشته ی خاسر را بر جای گذاشت تا به مجازات گناهانشان، تا پایان دنیا واژگونه از چاه بابل آویزان شوند. قزوینی در آثار البلاد گوید: مجاهد نقل می کند که در سرزمین بابل آن دو را به شکل دو کوه عظیم سر به زیر آورده دیده است.