کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران

A History of Sculpture in Iran
از فرهاد کوهکن تا علی اکبر حجار
کد کتاب : 23535
شابک : ‫‭978-6001521546
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 180
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران اثر پرویز تناولی

کتاب پیش رو اثری است از "پرویز تناولی" که "تاریخ مجسمه سازی در ایران" را "از فرهاد کوهکن تا علی اکبر حجار" مورد بررسی قرار می دهد. "پرویز تناولی" به عنوان هنرمندی که همواره در کنار آفرینش هنری تحقیق و پژوهش های خود را نیز در زمینه هنرهای سنتی و اصیل ایرانی ادامه داده، در کتاب "تاریخ مجسمه سازی در ایران" نیز به پژوهش درباره این هنر دیرینه پرداخته است. وی اشاره داشته که پیش از این با وجود اشارات پراکنده ای که در کتاب های مربوط به تاریخ هنر ایران پیرامون مجسمه سازی و کوشش های حجاران آمده، اما کتاب پیش رو نخستین اثری خواهد بود که به صورت مستقل و همه جانبه، به تلاش مجسمه سازان و هنر مجسمه سازی ایران خواهد پرداخت.
"پرویز تناولی" در این کتاب موارد متعددی را مورد بررسی قرار می دهد که شروع آن با پرداختن به حجار افسانه ای ایران، فرهاد کوهکن خواهد بود. سپس به مجسمه سازی در واپسین روزهای خود پیش از اینکه دچار رکودی چند صد ساله شود می پردازد و پس از آن اولین نشانه های بازگشت این هنر دیرینه را مورد بررسی قرار می دهد. وی همچنین به توجه حجاران به پیکر انسان نیز پرداخته و مجسمه های سفالی و آبی را نیز زیر ذره بین تحلیل خود می برد. مجسمه سازی برای بار دوم دچار رکود می شود و بار دیگر از نو بر می خیزد. در این میان شیراز از سهم والایی در زمینه هنر مجسمه سازی برخوردار بوده و "پرویز تناولی"، دوره فتحعلی شاه و تولد دوباره ی صخره تراشی را مورد بررسی قرار می دهد. صخره تراشی در خاندان قاجار مورد توجه واقع می شود و کتاب علاوه بر پرداختن به چگونگی اجرای صخره تراشی، چند تن از حجاران معروف قاجاری را نیز معرفی می کند.

کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران

پرویز تناولی
پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، بر...
دسته بندی های کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران
قسمت هایی از کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران (لذت متن)
مجسمه سازی ایران پس از اسلام سرگذشت شنیدنی دارد و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. طی این دوران طولانی تنها از یک مجسمه ساز به نام فرهاد نام برده شده که او هم در هاله ای از افسانه فرو رفته است. فراسوی نام فرهاد گهگاه سلطانی مفتون از کاشانه ها و کاخ های شاهان پیش از اسلام تلاشی در جهت نصب چند مجسمه گچی در کار خود کرده اما همین که سر بر زمین گذاشته، آن جرقه نیز به خاموشی گراییده و دوباره رکودی چند صدساله حکمفرما شده است. سرانجام فضای سحرانگیز ویرانه های هخامنشی و ساسانی و صخره های حجاری شده بر کوه ها که از گزند آدمیان مصون بوده، مردانی از این ملک را بر آن داشته تا بازگشت به آن دوران، این هنر از یاد رفته را جانی تازه بخشند و چیزی از خود به یادگار باقی بگذارند.