کتاب یادمانده ها

Yadmande-ha
کد کتاب : 23889
شابک : 978-6001522772
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 380
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یادمانده ها اثر محسن وزیری مقدم

"یادمانده ها" اثری است از "محسن وزیری مقدم" که زندگی نامه ی این هنرمند مدرنیست را به قلم خود او در اختیار خوانندگان قرار می دهد و به جهت مطالبی که پیرامون زندگی هنری وی در این اثر آمده است، می توان تاثیر بی بدیل "محسن وزیری مقدم" را بر سیر پیشرفت هنر معاصر، درک نمود. نویسنده در ابتدای کتاب "یادمانده ها" اظهار داشته که هرگز در برهه ای از زندگی خود، از خاطراتش یادداشت برداری نکرده بود؛ لذا به خاطر آوردن و بازگویی جزییات زندگی پرفراز و نشیب وی، چندان هم کار آسانی نبوده است. او زمانی اقدام به نگارش این اثر نمود که هشت دهه از زندگانی پربارش گذشته بود و بعد از اینکه یک چشم خود را از دست داد، عصاره ی این حیات هشتاد و چند ساله را در یک ماه، افشرد و در قالب کتاب "یادمانده ها" به خوانندگان و دوست داران هنر معاصر عرضه کرد.
خواندن سرگذشت نامه ی "محسن وزیری مقدم" که یکی از چهره های برجسته ی هنرهای تجسمی و از مفاخر بزرگ ملی است، علاوه بر اینکه داستانی خواندنی از شادی ها و رنج های یک هنرمند مطرح را به مخاطب ارائه می کند، تاثیرات عمده و به سزای او را بر جریان هنر معاصر کشور نیز نشان می دهد. نثر "محسن وزیری مقدم" دلنشین و خواندنی است و او اتفاقات را به دور از اغراق، همانطور که هستند بیان می کند. وی از شادی ها و غم ها، درد ها و لذت ها و پستی و بلندی های مسیر آفرینش آثار هنری اش سخن می گوید و حالات و روحیات خود را در مراحل مختلف زندگی شخصی و هنری اش به تصویر می کشد.

کتاب یادمانده ها

محسن وزیری مقدم
محسن وزیری مقدم (زادهٔ ۱۳۰۳ - درگذشتهٔ ۱۶ شهریور ۱۳۹۷) طراح، نقاش، مجسمه‌ساز و استاد هنر معاصر ایرانی بود. وی از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به‌شمار می‌رود. وزیری مقدم از شاخص‌ترین نقاشان نوگرای ایران است که با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، آثاری بدیع و منحصر به فرد خلق کرده‌است. وی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت. وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک (MOMA) ا...
قسمت هایی از کتاب یادمانده ها (لذت متن)
در کودکی با قصه هایی که دایه ام ، مریم ، برایم تقل می کرد به خواب می رفتم : « قصه ی خاله سوسکه ، قصه ی آقا گرگه که در کمین بزغاله نشسته ، قصه ی آقا دیوه که شبها به سراغ بچه های شیطان می رود و نظایر اینها » . مریم با چنان آب و تابی از آقا گرگه و آقا دیوه تعریف می کرد که تنم به لرزه می افتاد و برای آنکه مرا نخورند سرم را زیر لحاف می کردم و خوابم میبرد . سال ها بعد که کمی بزرگتر شدم و در دبستان خواندن و نوشتن یاد گرفتم ، اوقات بیکاری ام را به خواندن کتاب می گذراندم . ماجراهای زندگی تام سایر و اولیور تویست و ژان والژان از کتاب های مورد علاقه ام بود ، قهرمان داستان معمولا کودکی بود که از بد سرنوشت تنها مانده و ناگزیر بود با بدیها و بدجنسی ها مبارزه کند و به زندگی ادامه دهد . داستان زندگی جوانانی که در منجلاب اجتماع سعی می کردند به هر قیمتی شده خودشان را از مهلکه نجات دهند و راه درست زندگی را در پیش گیرند . این داستان ها مرا به طرز عجیبی مجذوب خود می کردند . در شانزده سالگی زمانی که هنوز دوره ی دبیرستان را می گذراندم به دلیل در هم فرو ریختن کانون خانوادگی دچار دردسری شدم که هرگز انتظار آن را نداشتم . من هم ناگزیر بودم یکه و تنها در بین اجتماعی که هیچ حقی برای من قائل نبود با چنگ و دندان زمین و زمان را بخراشم تا لقمه نانی به دست بیاورم و به تحصیل ادامه دهم . یکایک آرزوهایم بر باد رفته بود . تنها بودم ، میل به پرواز داشتم ولی بال هایم شکسته بود ..