کتاب مبانی اقتصاد

Economics
کد کتاب : 25588
شابک : 978-9643129330
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی اقتصاد اثر مسعود نیلی

"مبانی اقتصاد" اثری است از یکی از اساتید شناخته‌شده‌ی این رشته، دکتر "مسعود نیلی"، که در آن بعد از معرفی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، خواننده با موضوعات دیگری مانند عرضه و تقاضا، منحنی تقاضا، خروجی و تولید، تورم، اقتصاد باز و دیگر مبانی اقتصادی آشنا خواهد شد.
قبل از درک اصول اقتصاد و آشنایی با اصول بنیادی آن، درک اینکه اقتصاد چیست، مساله‌ای بسیار حیاتی است. اقتصاد دانشی است که زیرمجموعه ای از علوم مدرن است و هدف همه‌ی این علوم، بهبود رفاه جامعه است. در نتیجه، هدف اقتصاد نیز این است که سطح زندگی و رفاه را در جامعه ارتقا دهد.
به عنوان مثال، رشته‌های علوم پزشکی، که مجموعه ای از علوم مدرن تلقی می شوند، برای بهبود سلامت جامعه تلاش می کنند و به نوبه‌ی خود رفاه جامعه را بهبود می بخشند. علوم ریاضی، گروه دیگری از علوم مدرن هستند که به طور مشابه به دنبال بهبود رفاه فنی جامعه هستند. اقتصاد همچنین به افزایش درجه‌ی رفاه جامعه در عمیق ترین لایه‌ی آن یعنی بعد مادی رفاه کمک می کند و کتاب "مبانی اقتصاد" به قلم دکتر "مسعود نیلی"، با تشریح عملکرد اقتصاد در جامعه، ضرورت یادگیری آن را به نحو احسن به تصویر می‌کشد.
اما چرا باید پیرامون اقتصاد مطالعه کنیم؟ دلیل نخست درک بهتر پدیده هایی است که ما را احاطه کرده اند و در قدم‌های بعدی، اتخاذ تصمیمات مالی بهتر روزانه و شناسایی پتانسیل ها و محدودیت های سیاست اقتصادی از دلایل آموختن علم اقتصاد است.
هر سه مورد فوق به شما در پاسخگویی بهتر به سوالات متعدد اقتصادی و همچنین سوالاتی که ممکن است در زندگی روزمره با آنها برخورد کنید ، کمک می کند.

کتاب مبانی اقتصاد

مسعود نیلی
مسعود نیلی (زاده ۲۵ بهمن ۱۳۳۳) اقتصاددان، مدرس دانشگاه و سیاستمدار ایرانی است که دبیر پیشین ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوازدهم بوده و به عنوان استاد دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می‌کند.وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتری اقتصاد از دانشگاه منچستر می‌باشد. نیلی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ همچنین در فاصله سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاونت امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت. او از ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ ر...
دسته بندی های کتاب مبانی اقتصاد
قسمت هایی از کتاب مبانی اقتصاد (لذت متن)
جهان اطراف ما مجموعه ای بسیار پیچیده از روابط متقابل عواملی است که آن ها را «متغیرهای اقتصادی» می نامیم. حاصل این روابط پیچیده «پدیده هایی» هستند که در قالب مشاهدات بیرونی متجلی می شوند. رسالت دانشمند، کشف روابط موجود بین متغیرهای اقتصادی، به منظور توضیح تغییرات مشاهده شده در پدیده های اقتصادی است. چرا تورم به وجود می آید؟ چه عواملی موجب بروز پدیدهٔ بیکاری می شوند؟ چرا مصرف نوساناتی کمتر از سرمایه گذاری دارد؟ به چه دلیل در کشورهایی که نظام نرخ برابری شناور دارند، نرخ ارز نوساناتی غیرقابل پیش بینی دارد؟ چنین مواردی نمونه هایی از مشاهدات اقتصادی اند که دانشمندان علم اقتصاد درصدد یافتن پاسخ برای آن ها برمی آیند.