کتاب ما ایرانیان

Iranians
(ویراست دوم) - زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی
کد کتاب : 25746
شابک : 978-9641854210
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 278
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 27
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

کتاب برتر حوزه ی علوم اجتماعی در جشنواره ی مهرنامه سال ۱۳۹۴

معرفی کتاب ما ایرانیان اثر مقصود فراستخواه

"ما ایرانیان" اثری است به قلم "مقصود فراستخواه" در "زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی" که رفتارهای ایرانیان را از این پنجره بررسی می کند. "ما ایرانیان" در واقع نتیجه ی تحقیقات گسترده ی "مقصود فراستخواه" است که به شکل سخنرانی هایی از وی در نیمه ی دوم دهه هشتاد شمسی ایراد شده است. آنچه به طور مرکزی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، پاسخ به این سوال است که آیا به خلقیات و رفتار "ما ایرانیان" ضعف هایی وارد است؟
فصل نخست کتاب "ما ایرانیان" از "مقصود فراستخواه" به بررسی فاکتورهایی که فرهنگ یک جامعه را تشکیل می دهند پرداخته است. با توجه به تنوع جغرافیایی، مذهبی و نژادی کشور، کاوش فرهنگی ایران امری بسیار دشوار است. اما بخش دوم که به خلق و خوی ایرانیان پرداخته، از یازده عنوان تشکیل شده که به طور کلی ریشه شناسی رفتار در ساختارهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی، مطالبی در باب ملیت ، دین و آیین و معارف، قومیت ، هویت، اسطوره و ادبیات، نگرش و باورهای اجتماعی، جامعه شناسی اقشار، نهادها، شهر و روستا، چالش های نوگرایی و تغییرات فرهنگی کشور ایران را بررسی می کند. بخش سوم رویکردهای نظری و بخش چهارم الگوهای اسناد بیرونی و درونی و تحلیل نهادی را زیر ذره بین قرار می دهد. در فصل پنجم نظریات مرجع پایه به طور مفصل تشریح می شوند و فصل ششم کتاب "ما ایرانیان" تاریخ اجتماع و تاثیرات آن بر خلقیات اجتماعی را تجزیه و تحلیل می کند. فصل هفتم کتاب، رویکرد بررسی تاریخ را ادامه می دهد و به تاریخ معاصر و مشکلات آن می رسد و نهایتا در فصل هشتم تاملی در شخصیت و منش ایرانیان صورت می گیرد.

کتاب ما ایرانیان

مقصود فراستخواه
مقصود فراستخواه (متولد ۱۳۳۵ در تبریز)جامعه‌شناس ایرانی و استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است. هم‌زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، روزی که از سوی سازمان یونسکو در تقویم جهانی ثبت شده‌است، هیئت داوران، جایزهٔ ترویج علم سال ۱۳۹۶ را به مقصود فراستخواه به دلیل فعالیت و تلاش بی وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش جامعه‌شناسی و همچنین تعهد به تداوم کار فره...
قسمت هایی از کتاب ما ایرانیان (لذت متن)
سوال کردیم اگر در خلقیات ایرانیان ضعف هایی وجود دارد، وضع ما در مقایسه با سایر ملل چطور است؟ درصد به درجات کم و بیش موافق بودند ضعف های موجود در خلقیات ایرانی در مجموع از ضعف های موجود در خلقیات ملل اروپایی بیش تر است. 73 درصد معتقد بودند ضعف های موجود در خلقیات ایرانی از ضعف های موجود در خلقیات ملل غربی بیش تر است و 68 درصد اعتقاد داشتند ضعف های موجود در ایرانیان در مجموع از ضعف های سایر ملل آسیایی که در حوزه ی توسعه نسبتا موفق هستند (مثل چین، ژاپن وکره جنوبی) بیش تر است. به همین منوال، 60 درصد کم و بیش معتقد بودند ضعف های موجود در خلقیات و روحیات ایرانی در مجموع از ضعف های موجود در خلقیات ملل مسلمان نسبتا موفق (مثل ترکیه و مالزی) بیش تر است. پرسیدیم خلقیات ایرانی تحت تاثیر چه عواملی است، داخلی یا خارجی؟ در مورد عوامل داخلی نیز از ساختارهاست یا کنشگران؟ پاسخ گویان در درجه ی اول معتقد بودند عامل اصلی ساختارها و نهادهای جامعه مانند اقتصاد نفتی است. در درجه ی دوم بر آن بودند ایراد کار از کنشگران است و تنها در درجه ی سوم علل خارجی، مثل تهاجم نظامی، سیاسی، فرهنگی و دسیسه ی بیگانگان و چیزهای مشابه را ذکر کردند. هم چنین آن ها را درباره ی انواع خاصی از عوامل پرسیدیم. پاسخ گویان در درجه ی اول عوامل معرفتی را در خلقیات ایرانی موثر دانستند. به نظر می رسد چون پاسخ دهندگان اعضای هیئت علمی هستند و با فکر و تولید دانش، انتقال و مبادله ی آن سروکار دارند، به عوامل معرفتی توجه کرده اند، یابه طور کلی دیدگاهشان این است که نگرش ها و نقشه های ذهنی مردم سبب شده این طور رفتار کنند. تصویرشان از عالم، آدم جامعه، آینده، خود، ارتباطات و ... و به طور کلی نگرش ها و باورهای آن ها سبب شده این طور عمل کنند. یعنی مشکل را در ساختارهای شناختی و ذهن مردم جست وجو کردند. در درجه ی دوم، کاهش سرمایه های اجتماعی را موثر دانستند و معتقد بودند اعتماد، پیوند، مشارکت و همدلی کم شده و این امر خلقیات ایرانی را دچار مشکل کرده است. در درجه سوم معتقد بودند این وضع در ساخت و دولت در ایران ریشه دارد که غالبا اقتدارگرا و استبدادی بوده و این امر سبب شده مردم روحیاتی خاص داشته باشند. در درجه ی چهارم بر مناسبات دین و دولت انگشت گذاشتند. به نظر این گروه از پاسخ گویان که گویا به طور عمده به شرایط سه دهه ی اخیر نظر داشته اند، خلط این دو، مشکلات و آشفتگی های رفتاری به وجود آورده است.