کتاب مدخل شعر معاصر فارسی

Contemporary Persian Poetry
(1392 - 1285)
کد کتاب : 26056
شابک : 978-9643189518
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 332
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مدخل شعر معاصر فارسی اثر شهریار خسروی

هدف این کتاب، تهیه مدخلی مختصر و منظم به «شعر معاصر فارسی» بوده است که تا حد امکان اشاره ای، هرچند کوتاه، به همه جریان های شعری معاصر داشته باشد؛ اما، موضوع را با توجه به حجم و کارکرد مقدماتی کتاب کمی محدود کرده ام. مثلا در این کتاب، مخاطب درباره جریان های ترانه نویسی معاصر(از تصنیف سازی عصر مشروطه تاره فارسی) و یا جریان های شعری در سرزمین های فارسی زبان دیگر مانند افغانستان، تاجیکستان و... چیزی نخواهد دید. این ها، موضوعات مهم و بر زمین مانده ای است که هر یک پژوهش مستقل دیگری می طلبد. آنچه در چند دهه اخیر«ادبیات مهاجرت» نام گرفته هم در این کتاب تنها در قالب یک تصویر کلی گنجانده شده است و باید در جای دیگری با تفصیل بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
در بخش اول، یکی از تصویرهای رایج از «شعر معاصر فارسی» معرفی و نقد شده است تا ضرورت نوشتن چنین کتابی آشکارتر شود. این تصویر، بیش از هر چیز از کتاب های درسی و دانشگاهی بیرون کشیده شده و در این مختصر، «روایت معیار»نام گرفته است. بررسی مفهومی تاریخ شعر معاصر در تقابل با همین روایت معیار» صورت خواهد گرفت
در بخش دوم، یک صورت بندی مفهومی از تاریخ شعر معاصر فارسی ارائه شده است. روش کار به این صورت بوده است که جریان های ادبی، بر اساس معیارهایی که اغلب از دل مباحثات همین دوره بیرون کشیده شده اند، متمایز و معرفی شوند. البته تبیین نظری روش ها و معیارهای این کتاب بحثی مفصل می طلبد که از حوصله این مختصر بیرون است. زیرا بحث ما متکی به خوشه ای از انگاره های مختلف و در بعضی موارد نامتجانس در موضوعات مختلف ادبی، فلسفی، جامعه شناختی و... است.

کتاب مدخل شعر معاصر فارسی

شهریار خسروی
شهریار خسروی، شاعر، منتقد ادبی و فارغ‌التحصیل فلسفه‌ در دانشگاه تهران است. پیشتر «کتاب روایت تورانی شاهنامه» (جوانه‌ي‌ توس- 1390) از او منتشر شده است. کتاب «مدخل شعر معاصر فارسی» (1392-1285) توسط انتشارات فاطمی نیز از او منتشر شده است. به علاوه کتاب شعر تازه‌ای با نام «حماسه‌ی گلبول‌های سفید» نيز توسط نشر افراز در دست انتشار دارد.
دسته بندی های کتاب مدخل شعر معاصر فارسی