کتاب امیرکبیر و ایران

Amirkabir and Iran
کد کتاب : 26523
شابک : 978-9644870309
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 791
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب امیرکبیر و ایران اثر فریدون آدمیت

کتاب «امیرکبیر و ایران »مربوط به توضیحاتی در مورد زندگی نامه امیرکبیر از تولد تا سلطنت رسیدن اوست. در این کتاب به شرح زندگی امیرکبیر از تولد تا زمان مرگ او می پردازد. اقدامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی امیرکبیر و اصلاحات و تفکرات این والا مقام از ویژگی های مهم بخش هایی از این کتاب است. برای اینکه امیرکبیر را بشناسیم این کتاب بهترین منبع موثق است. « امیرکبیر» که نام اصلی آن میرزا محمد تقی خان فراهانی ست، یکی از صدراعظم های بزرگ و نامدار ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده است. مدت نخست وزیری امیر کبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بوده است. دارالفنون که در سال 1230 خورشیدی به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تاسیس شد. دارالفنون را می توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست.همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات او به شمار می آید.وی از شاگردان خاندان قائم مقام فراهانی بود. امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان و خاندان شاه از مقام خود عزل و به کاشان تبعید شد، و در حمام فین به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده است. این کتاب به نویسندگی «فریدون آدمیت» توسط نشر «خوارزمی» در دسترس اهالی کتاب قرار گرفته است.

کتاب امیرکبیر و ایران

فریدون آدمیت
فریدون آدمیت (۱۲۹۹، تهران – ۱۰ فروردین ۱۳۸۷، تهران)، نویسنده، تاریخ‌نگار و همچنین از مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ایران بود. آثار وی عمدتاً دربارهٔ تاریخ مشروطیت و شخصیت‌های مرتبط با آن بود. روش او در تاریخ‌نگاری به گفتهٔ خودش، تاریخ‌نگاری تحلیلی-انتقادی بود.
دسته بندی های کتاب امیرکبیر و ایران
قسمت هایی از کتاب امیرکبیر و ایران (لذت متن)
بی نینگ می نویسد امیر در جوانی اهل کشتی بوده و اندام قوی و درشت وی هم موید همین مطلب است. از پهلوانی امیر اطلاعی در دست نیست اما ورزش زورخانه در زمان وی رایج ترین ورزش بود. لباس امیر جبه بود و به منشیانش نیر دستور داده بود جبه به تن کنند. امیر کلاه بلندی بر سر می گذاشت و موهای وی بلند و از نوع به اصطلاح پاشنه نخواب بود. وزیر مختار انگلیس در یکی از گزارش هایش می نویسد پول دوستی که صفت بارز ایرانیان است به هیچ وجه در امیر راهی ندارد. همه وی را فردی مورد اطمینان و غیر قابل فساد می دانستند. دکتر پلاک اتریشی می نویسد: پولهایی که به امیر می دادند و نمی گرفت همگی خرج کشتنش شد