کتاب اندیشه ترقی

Thought of progress
کد کتاب : 33830
شابک : 978-9644870903
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 514
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اندیشه ترقی اثر فریدون آدمیت

کتاب "اندیشه ترقی و حکومت قانون عصر سپهسالار سیاست و "اندیشه ترقی" می کوشد نتایج حاصل از اصلاحات را از سال 1275 تا 1297 هجری قمری مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این کتاب، به صورت دقیق و جدی ریشه های نظری و فکری نهضت ملی مشروطه رامعرفی و بررسی می نماید. می توان گفت کتاب اندیشه ی ترقی تحلیلی جدید در تاریخ تفکر نوین سیاسی محسوب می شود.

فریدون آدمیت، نویسنده ی این کتاب، در پیشگفتار اثرش بیان کرده است که کتاب پیش زو تنها زندگی نامه ی میرزا حسین خان سپهسالار نیست و منحصرا به دوره ی فرمانروایی او اختصاص نیافته است. بلکه این کتاب پژوهش و تفحصی در یک جریان تاریخی بسیار مهم است که میرزا حسین خان سپهسالار به عنوان یک سفیر تجددخواه و وزیر اصلاحات، چهره ی اصلی آن محسوب می شده است. این جریان که حاصل دگرگونی ای در تاریخ به سوی پیشرفت بود، اندیشه ی قشر متفکر آن دوران را به خوبی در خود نشان می داد. آدمیت این جریان مذکور را در زمینه ی تاریخ شرق و غرب و از نگاه "اندیشه ترقی"، ، دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی ، حاکمیت قانون گذاری و در ارتباط با ساختار مدنی ایران بررسی کرده و در جریان این بررسی دقیق، از سیاست بین الملل نیز غافل نشده است. حاصل این بررسی دقیق و پر جزئیات که تحلیل تاریخی جدید و نوآورانه ای می باشد، کتابی است با عنوان "اندیشه ترقی" که بسیاری از متفکران ، اجتماعی و تاریخی، سیاسی، روش تحقیق و پژوهش آن را مورد تایید و تحسین قرار می دهند.

کتاب اندیشه ترقی

فریدون آدمیت
فریدون آدمیت (۱۲۹۹، تهران – ۱۰ فروردین ۱۳۸۷، تهران)، نویسنده، تاریخ‌نگار و همچنین از مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ایران بود. آثار وی عمدتاً دربارهٔ تاریخ مشروطیت و شخصیت‌های مرتبط با آن بود. روش او در تاریخ‌نگاری به گفتهٔ خودش، تاریخ‌نگاری تحلیلی-انتقادی بود.
قسمت هایی از کتاب اندیشه ترقی (لذت متن)
دورة میرزاحسین خان اهمیت تاریخی زیاد دارد. نخستین تجربه را در راه تغییر حکومت استبدای و ایجاد دولت منتظم غربی در این دوره داشتیم و دانستند که غیر از سنت کهنه حکمرانی مطلق، اصول سیاست دیگری هم در دنیا متصور هست. مبدأ قانونگذاری جدید همین دوره است. تحول افکار اجتماعی و سیاسی (تحت تأثیر مستقیم جریان های فکری اروپا) درخششی شگرف و پرمایه داشت. ترقی روزنامه نگاری و آغاز بحث و انتقاد اجتماعی از ارزشمندترین و برازنده ترین جنبه های این دوره است از همه با معنی تر تحول نگرش اجتماعی و وجهه نظر طبقه اندیشمندی است نسبت به مفهوم ملت و دولت، شناسایی حقوق افراد، الزام متقابل دولت و منشأ قدرت حکومت. مقدمه پیدایش «افکار عمومی» جدید نیز به این دوره است. امروزه که مردم از سپهسالار یاد می کنند، مسجد و مدرسه و خانة او را یاد می آورند. دستگاه عمارتی که با جنبش ملی مشروطیت ملازمت تاریخی یافت: مسجد مجلس وعظ و خطابه بود، مدرسه کانون اجتماع ملی بود، خانه او خانه ملت بود. خانه ای که بر آن ماجراها گذشت: گاه سنگرگاه آزادیخواهان بود، گاه در روشنایی مشروطیت عیان شد. گاه در تیره شامی استبداد فرو رفت گاه جلوه گاه شور و امید بود و گاه آماج تیر بیگانه شد. قزاق بر آن چیره گشت. بوم در آن خانه کرد.