کتاب ما چگونه ما شدیم؟

How Did We Become What We Are?
ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران؛به انضمام نقدها و نظرها
کد کتاب : 2217
شابک : 978-9649013350
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 34
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ما چگونه ما شدیم؟ اثر صادق زیباکلام

” ما چگونه ما شدیم ؟” از صادق زیبا کلام از آن نوع کتاب هایی است که تلاش می کند ریشه ها و چرایی ها و چگونگی های عقب ماندگی ایران را شرح دهد. صادق زیبا کلام در مقدمه ی کتاب می گوید که تلاش دارد به یکسری “چرا” ی مهم در مورد ریشه های عقب ماندگی در ایران اشاره کند و پاسخ این چراها را پیدا کند:
“چرا شاهان ما فاسد و بد بودند؟ چرا شاهان فرانسه یا انگلستان همه بد و فاسد نبودند؟ چرا رجال ما در عصر قاجار سرسپرده به سفارتخانه های خارجی بودند؟ چرا رجال انگلستان، روسیه یا فرانسه سرسپرده و وابسته نبودند؟ “و بسیاری چراهای دیگر… زیبا کلام در این کتاب سعی می کند با فاصله گرفتن از تئوری های مرسوم که اکثرا ریشه های کمونیستی و استعماری دارد به اصالت موضوع عقب ماندگی ایران بپردازد. زیبا کلام باور دارد که استعمار، علت عقب ماندگی ایران نیست، بلکه معلول آن است؛ به این معنی که عقب ماندگی ایران باعث شده است که استعمار به سمت آن هجوم بیاورد و بتواند در آن نفوذ کند : "در حالی که پرسش من، آن بود که چرا ایران اساسا در وهله اول بدل به کشوری عقب مانده گردید تا استعمار بتواند بر آن سوار شود؟" نویسنده در ادامه کتاب سعی می کند به دلایل و عواملی که به طور کلی باعث عقب ماندگی شرق در برابر غرب شده است بپردازد و دلایل مختلفی را برای آن ذکر می کند.
اگر به دنبال مطالعه ی تاریخ ایران با دیدی درونی که ریشه های عموم مشکلات را در داخل کشور جستجو می کند هستید این کتاب می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد.

کتاب ما چگونه ما شدیم؟

صادق زیباکلام
صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
قسمت هایی از کتاب ما چگونه ما شدیم؟ (لذت متن)
کتاب ما چگونه، ما شدیم؟ همان طور که در ادامه ی نام آن آمده: «ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران»، درباره ی علت های عقب ماندن جامعه ایران در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و صنعتی است. صادق زیباکلام در این کتاب علل عقب ماندگی شرق در مقایسه با غرب را به طور کلی شرح می دهد و در لایه های جزئی تر با توضیح و تفسیر مسیر و ریشه های عقب ماندگی ایران را بررسی می کند. در این کتاب می توان دیدگاه نویسنده را در علت هایی که عنوان می کند، به روشنی دید. دلایلی مثل عملی نشدن نظریات «مارکس» در ایران؛ چرا که مارکس نظریه های خود را با الهام از شیوه ی زندگی در اروپا تبیین کرده است؛ تعصبات نژادی و قومی، بحران کم آبی در ایران، پایین آمدن سطح آگاهی مردم و دلایل عقب ماندگی ، پراکندگی و موضوعاتی جامع مانند دریانوردی و کشاورزی و عدم گسترش تجارت که باعث شده است ایران به عنوان کشور جهان سومی در جهان معرفی شود.