کتاب سنت و مدرنیته

Tradition and modernity
ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی در ایران عصر قاجار
کد کتاب : 4630
شابک : 9789646176386
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 515
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سنت و مدرنیته اثر صادق زیباکلام

تاریخ پر فراز و نشیب کشور ایران، حکومت ها و پادشاه های زیادی به خود دیده و که هر کدام به فراخور اقدامات صورت گرفته نقشی در سرنوشت این دیار کهن داشته اند. اما یکی از دوره های برجسته ی سیاسی در تاریخ ایران زمین، دوره ی قاجاریه محسوب می شود.

دکتر صادق زیبا کلام، در کتاب سنت و مدرنیته، این بازه ی صد و پنجاه ساله از تاریخ سرزمین مان را از جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بررسی می کند. آنچه نویسنده بیش از همه در این کتاب مورد هدف قرار داده است، جنبش های اجتماعی و خیزش های مردمی و آشنایی تدریجی آنان با سنت و فرهنگ غربی است. تصور غالب در مورد این دوره ی تاریخی، خفقان و عقب ماندگی و ایستا بودن آن است اما دکتر زیبا کلام با تبیین اصلاحات صورت گرفته، که آن را به چهار بخش اصلاحات عباس میرزا، امیرکبیر و عصر سپهسالار و مشروطه تقسیم می کند، تصویری واقعی تر از ایران در قرن نوزدهم به خواننده نشان می دهد.

به طور کلی در این نه فصل از کتاب سنت و مدرنیته، وضعیت ایران در قرن نوزده، نحوه ی کنترل قدرت قاجارها و برخورد آنان با مذهب، علل عدم رضایت مردم از قاجاریه، جرقه های تغییر و تفکر اصلاح طلبی و اصلاحاتی که در عصر سپهسالار صورت گرفت، تغییرات اعمال شده از خارج و شکل گیری مشروطه و انقلاب و شکست مشروطه خواهی مورد بررسی قرار گرفته است. هر فصل از کتاب با سوالی بنیادی شروع می شود و در پاسخ به آن، ادله ی تاریخی و جامعه شناسی مطرح می شود.

کتاب سنت و مدرنیته

صادق زیباکلام
صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
قسمت هایی از کتاب سنت و مدرنیته (لذت متن)
تصور معمولی ما از ایران عصر قاجار در یک جامعه بسته، ایستا و عقب مانده خلاصه می شود که در آن تغییر و تحول چندانی اتفاق نیفتاده، الا در یکی دو دهه پایانی آن، که نهضت مشروطه به وقوع می پیوندد. بخش دیگر تصورمان از آن جامعه، عبارت است از نفوذ و سلطه قدرت های استعماری با همه تبعات زیان بار آن. اما برخلاف این تصور، ایران عصر قاجار آنقدرها هم که فکر می کنیم جامعه ای صامت، ثابت و بدون تغییر و تحول نبوده است. در حد خود در آن جامعه تغییر و تحولات نسبتا قابل توجهی اتفاق افتاده، و ایران آن عصر از یک پویایی خاصی برخودار بوده است...؛ بحث اصلی این کتاب تجزیه و تحلیل و کالبدشکافی این تلاش هاست؛ اینکه چگونه به وجود آمدند، چرا به وجود آمدند، هدفشان چه بود، سرنوشتشان به کجا انجامید و مهم تر از همه، اینکه چرا نتوانستند به نتیجه رسیده و موفق شوند. این تلاش ها در مجموعه به چهار جریان اصلی تقسیم شده اند: اصلاحات عباس میرزا، اصلاحات امیرکبیر، اصلاحات عصر سپهسالار و بالاخره مهم تر از همه نهضت مشروطه.