کتاب کومله

Komala
سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان
کد کتاب : 88282
شابک : 978-6005786231
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 632
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کومله اثر محمود نادری

کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران یک سازمان سیاسی در کردستان ایران است که با مشی سیاسی کمونیستی و چپ رادیکال فعالیت می‌کند. این گروه در گذشته سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران نام داشت، اما در اتحاد با چند گروه دیگر در تأسیس حزب کمونیست ایران در سال ۱۳۶۲ در تأسیس این حزب ایفای نقش کرد و با پذیرفتن نقش سازمان منطقه‌ای این حزب در کردستان ایران، نام خود را به کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران تغییر داد و از آن زمان با این نام فعالیت می‌کند. کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران همزمان با انقلاب بهمن ۱۳۵۷، به همراه دیگر احزاب و سازمان‌ها در کردستان ایران دست به فعالیت‌های مسلحانه زد. تاکنون چندین انشعاب در درون کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران اتفاق افتاده و احزاب دیگری ایجاد شده‌اند که با نام کومله فعالیت می‌کنند. دبیرکلی کومله سازمان حزب کمونیست ایران را در حال حاضر ابراهیم علیزاده بر عهده دارد.
از زمان برگزاری کنگرهٔ هجدهم کومه‌له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ دی ۱۴۰۰، انشعابی در درون این حزب به وقوع پیوسته‌است که به دنبال آن دو حزب با نام مشابه «کومله، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران» و و دو حزب با نام «حزب کمونیست ایران» فعالیت می‌کنند.
این کتاب بر اساس اسناد منحصر به فرد تاریخی در 15 فصل و نزدیک به 600 صفحه به بررسی پیشینه تشکیل کومله، تأسیس و نقش این گروه در شورش های تجزیه طلبانه سال های اولیه انقلاب و ادعای خودمختاری کردستان می پردازد. روابط کومله با عراق و سرنوشت کومله و بحران های نظری و پیامدهای آن در دهه های بعد پرداخته شده است.

کتاب کومله