کتاب زنان،دشتان و جنون ماهانه

Women and Monthly Insanity
پژوهشی اسطوره شناختی و تاریخی درباره ی قاعدگی و نشانگان پیش از آن
کد کتاب : 27296
شابک : 978-6007405314
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 141
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زنان،دشتان و جنون ماهانه اثر شهلا زرلکی

کتاب "زنان، دشتان و جنون ماهانه" نوشته‌ی شهلا زرلکی، برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسید. شهلا زرلکی دلیل نگارش این کتاب را کمبود منابع در این زمینه می‌داند. او باور دارد که جامعه‌ی ما به این نوع اطلاعات نیاز دارد، اما متأسفانه به جز یک یا دو کتاب مشابه، سایر نوشته‌های قابل قبولی درباره‌ی این موضوع یافت نمی‌شود.

شهلا زرلکی در این کتاب به بررسی جنبه‌های اجتماعی و تاریخی قاعدگی می‌پردازد و هرگز به بخش‌های پزشکی وارد نمی‌شود. زیرا هدف اصلی این کتاب این نیست و او فقط به طور خلاصه به تعریف علمی قاعدگی و نشانه‌های آن اشاره می‌کند و در قسمت‌های دیگر به مباحث پزشکی وارد نمی‌شود. بخش‌های اصلی این کتاب از جنبه‌ی فرهنگی قاعدگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایده‌ی نوشتن کتاب "زنان، دشتان و جنون ماهانه" برای نخستین بار به نویسنده رسید زمانی که یک مقاله با عنوان "جنون ماهانه و زنان نویسنده" نوشت. موضوع این مقاله بررسی اختلالات قبل از عادت ماهانه در داستان‌ها و نوشته‌های این زنان بود.

در مقدمه‌ی کتاب، نویسنده می‌نویسد: "در این کتاب، من نگاه منفی مشترک را از ادیان و فرهنگ‌های مختلف حذف کرده و آنها را در کنار یکدیگر قرار داده‌ام. فصل دوم و سوم این کتاب به بررسی ریشه‌های تاریخی و اعتقادی این پدیده اختصاص دارد تا از یک سو، تصویر روشنی از تاریخچه این پدیده را درک کنیم و از سوی دیگر، رازهای مخفی و نهفته آن را به روشنی بیان کنیم."

کتاب زنان،دشتان و جنون ماهانه

شهلا زرلکی
زرلکی متولد 1355 فارغ التحصیل رشته کارشناسی ادبیات فارسی است. او فعالیت مطبوعاتی را با نوشتن نقد سینمایی در سال 1377 آغاز کرده و از سال 1378 به طور حرفه ای به نگارش مقاله و نقد ادبی در نشریات (بیدار، کتاب ماه ادبیات و فلسفه و...) و روزنامه های مختلف پرداخته است. انتشار سه کتاب و بیش از صد مقاله، یادداشت و نقد در نشریات ماحصل تلاش های او در حوزه نقد ادبی است.