کتاب شرح مثنوی معنوی (دفتر دوم)

Masnavi Manavi
کد کتاب : 28012
شابک : 978-9651126147
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 940
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 27
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب شرح مثنوی معنوی (دفتر دوم) اثر کریم زمانی

اثر نهصد و چهل صفحه ای پیش رو که عنوان "شرح مثنوی معنوی" بر جلد آن به چشم می خورد، کتابی است که استاد مثنوی پژوه کشورمان، "کریم زمانی"، آن را بر دفتر دوم "مثنوی معنوی" به رشته ی تحریر درآورده است.
مثنوی یک شاهکار معنوی ، فلسفی و ادبی فارسی است که هم در شرق و هم در غرب شهرت یافته است. بسیاری از دانشمندان ، شاعران و فیلسوفان از سراسر جهان مایل به مطالعه ی آن بوده اند و برخی حتی تفسیرها و نقدهایی درباره ی آن منتشر کرده اند. از زمان های قدیم ، ایرانیان ، به ویژه دراویش ، عارفان و مفسران زبان های عرفانی ، مثنوی را می پرستیدند و درباره ی آن اظهار نظر می کردند. برخی از نویسندگان آثاری را که در مثنوی شرح داده شده یا در بخش هایی از آن کتاب مورد بحث قرار گرفته است را در مقالات و کتاب شناسی خود گنجانده اند. شش دفتر مثنوی مولانا به طور مستقیم در این مجموعه تحت عنوان "شرح مثنوی معنوی" توسط استاد "کریم زمانی" مورد مطالعه قرار گرفته است و این ذکر و توضیح نیز در پیشگفتار شش دفتر، علاوه بر محتوای اشعار ، مورد بحث و توضیح قرار گرفته است.
باید با فروتنی پذیرفت که محتوای عمیق و وسیع مثنوی معنوی در مجلدات کوچک ما با عنوان تفسیر، شرح و مانند آن نمی گنجد. از این نظر ، درک و تفکر آنها در هم تنیده است و برخی مفسران به گزاف گویی درباره ی مثنوی پرداخته اند. مثنوی اثری برخاسته از شهود قلب است و مجموعه ی "شرح مثنوی معنوی" که جلد دوم آن هم اکنون پیش روی شماست، یکی از قابل اطمینان ترین تفاسیری است که از این اثر گرانبها صورت گرفته است.

کتاب شرح مثنوی معنوی (دفتر دوم)

کریم زمانی
کریم زمانی (متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران) مولوی‌شناس ایرانی و مترجم و مفسر قرآن است. او دوره کارشناسی زبان و ادبیات عربی را در دانشگاه تهران گذرانده‌است. برجسته‌ترین اثر او که بیش از سی بار تجدید چاپ شده‌است، «شرح جامع مثنوی معنوی» در هفت جلد است.
قسمت هایی از کتاب شرح مثنوی معنوی (دفتر دوم) (لذت متن)
باید خاضعانه اذعان کرد که درای ژرف و پهناور مثنوی معنوی در پیمانه های ناچیز ما به نام شرح تفسیر تاویل و امثال این عناوین در نمیگنجد بسا ابیاتی که هنوز هم ناگشوده مانده و ضمیر شارحان و مثنوی دانان را به هامون حیرت ودرماندگی کشانده و هرکس بر قیاس فهم و فکرت خویش در این باب چیزی تنیده و جمعی نیز ره افسانه زده اند واگر گفته شود که این همه شرح و تفسیر از قدیم و جدید تنها سایه ای ازآن حقایق والا و معانی ژرف را نمایانده سخنی گزاف نیست چه مثنوی معنوی حاصل عروج روحی و شهود قلبی است نه زائیده لفاظی های کلامی و چون چرا های جدالی از اینرو به کمد لفظ نتوانش کشید...