کتاب بازیگران عصر پهلوی

Actors
(از فروغی تا فردوست)، (2جلدی)
  • 15 % تخفیف
    1,500,000 | 1,275,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 28243
شابک : 978-9642247677
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1260
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب بازیگران عصر پهلوی اثر محمود طلوعی

"بازیگران عصر پهلوی" اثری است به قلم "محمود طلوعی"، که در آن افراد برجسته و شاخص این دوره را "از فروغی تا فردوست" مورد بررسی قرار می دهد. "محمود طلوعی" به واسطه ی بیش از چهار دهه فعالیت در عرصه ی روزنامه نگاری و نویسندگی، با بسیاری از شخصیت های کتاب "بازیگران عصر پهلوی" ارتباط نزدیک داشته و در نوشتن این شرح قابل توجه، با تکیه بر این ارتباطات و اطلاعات شخصی خود، حالات و خصوصیات آنان را با دقت و جزییاتی مثال زدنی و قابل اطمینان به رشته ی تحریر درآورده است.
این اثر مطالبی را ارائه می کند که گاها باورهایی با قدمت نیم قرن را زیرسوال برده و دگرگون می کند. نویسنده معتقد است که برخی از این باورها در اثر تبلیغات گروه های افراطی ایجاد شده است و با این وجود، وی در کتاب "بازیگران عصر پهلوی" تلاش نموده تا با ابزار استدلال و برهان های قاطع، با این باورهای اشتباه مقابله کند. این اثر نوری از آگاهی را بر نقاط تاریک عصر پهلوی خواهد تاباند و حقیقت نهفته پیرامون اعمال چهره های برجسته ی آن دوره را آشکار خواهد کرد.
"محمود طلوعی" در "بازیگران عصر پهلوی" فقط به معرفی چهره های شاخص این دوره اکتفا نکرده است؛ بلکه به صورت فعال، نقش آنان را در رخدادها و صحنه های مختلف تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ کشور تجزیه و تحلیل می کند. او علاوه بر نمایاندن نقش های شناخته شده ی سازمان های مختلف دولتی، هیئت وزرا، مجالس مقننه، مطبوعات و محافل روشنفکری، بسیاری از "بازیگران عصر پهلوی" را که در پشت پرده مشغول به کار بودند نیز به مخاطب معرفی می کند و با تشریح عملکرد آن ها، قضاوت را به عهده ی خواننده می گذارد.

کتاب بازیگران عصر پهلوی

محمود طلوعی
طلوعی در سال ۱۳۰۹ در شهر میانه آذربایجان شرقی به دنیا آمد.وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و دوران دبیرستان را در مدرسه دارالفنون تهران سپری کرد. این پژوهشگر تاریخ مدرک کارشناسی خود را در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران دریافت کرد و همزمان با تحصیل، در مطبوعات آن دوره کار می کرد. وی ۱۰ سال، سردبیری نشریه «خواندنی ها» را بر عهده داشت. طلوعی در سال ۱۳۵۰ وارد مجلس شورای ملی وقت شد و پس از پیروزی انقلاب به حرفه نویسندگی پرداخت.مجله خواندنی ها، که دوره انتشارش نزدیک چهار دهه ادامه داشت، از سال...
قسمت هایی از کتاب بازیگران عصر پهلوی (لذت متن)
...صبح روز 22 بهمن 57 امیر عباس هویدا که در یکی از مهمانسرا های ساواک در روستای شیان در شرق تهران به سر می برد ناکهان مشاهده کرد ماموران مراقبش او را ترک کرده و رفته اند. این ماموران گرچه زندانبان هویدا بودند ولی در حقیقت جزو محافظان وی محسوب می شدند و حالا که دیگر کسی مراقبت از او را بر عهده نداشت ، اگر شورشیان حمله می کردند ، هیچ کس نبود از هویدا دفاع کند ... هویدا تلفنی با فرشته رضوی طبیب مخصوصش تماس گرفت. وی پس از مشورت با دوستان مورد اعتماد به هویدا پیشنهاد کرد که در صورت امکان از آن محل فرار کند ولی هویدا با توجه به حساسیت روستاییان به محل مزبور و آشنا بودن چهره هویدا برای آنها پیشنهاد فرار را غیر عملی دانست. فرشته رضوی پس از مدتی به داریوش فروهر (از سران جبهه ملی) تلفنی تماس گرفت. ساعتی بعد چند تن از گارد های انقلابی به همراه دو نفر ملا به منزل فرشته رسیدند و همره او به طرف روستای شیان حرکت کردند. به فاصله هر چند متر گروهی جلوی آن ها را می گرفتند و و فقط موقعی اجازه عبور می دادند که ملا های درون اتومبیل خود را معرفی و به ماموریتشان اشاره می کردند. امیر عباس هویدا را ابتدا این گروه به محل جبهه ملی بردند و بعد از آن در ساعت آخر روز از آنحا به مدرسه علوی محل استقرار امام خمینی انتقال دادند.